SM

انتخابات هند؛ رأی‌گیری در پرجمعیت‌ترین کشور جهان آغاز شد

رأی‌گیری در انتخابات هند، یکی از بزرگ‌ترین دموکراسی‌های جهان، امروز (جمعه ۳۱ حمل) آغاز شد.

در این انتخابات، حزب حاکم بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی با ائتلافی متشکل از ده‌ها حزب مخالف رقابت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، این انتخابات بزرگ با یک میلیارد رأی‌دهنده، در هفت مرحله برگزار می‌شود.

مرحله در اول ماه جون به پایان می‌رسد و قرار است نتایج پس از شمارش آراء در چهارم ماه جون اعلام می‌شود.

امروز (جمعه) در بزرگ‌ترین مرحله از هفت مرحله، ۱۶۶ میلیون نفر در ۱۰۲ حوزه‌ی انتخاباتی در ۲۱ ایالت و منطقه به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با وجود نگرانی‌های جدی مردم هند در مورد بیکاری، تورم، مشکلات روستاییان و هندوگرایی حزب مودی، بهاراتیا جاناتا به آسانی اکثریت آراء را به دست خواهد آورد.

مودی در بیانیه‌ی انتخاباتی خود گفته است: «در پنج سال آینده، ما ملت خود را به سه اقتصاد برتر جهان ارتقاء می‌دهیم، حمله‌ی نهایی و قاطع را علیه فقر آغاز خواهیم کرد، مسیرهای تازه‌تری را برای رشد باز خواهیم کرد. از نسل بعدی اصلاحات رونمایی خواهیم کرد و برخی اصلاحات را نیز در پیش خواهیم گرفت.»

در صورت پیروزی بهاراتیا جاناتا، مودی پس از جواهر لعل نهرو، رهبر هند پس از استقلال، دومین نخست‌وزیر هند خواهد بود که برای سومین بار متوالی به نخست‌وزیری می‌رسد.

دولت مودی و حزب بهاراتیا جاناتا که برای احیای ناسیونالیسم هندو تلاش کرده‌اند، متهم به تبعیض یا هدف قرار دادن ۲۰۰ میلیون اقلیت مسلمان هند شده‌اند. با وجود ادامه‌ی خشونت‌های پراکنده بین هندوها و مسلمانان، دولت مودی و حزبش این اتهامات را رد می‌کنند.

ائتلاف اپوزیسیون هند می‌گوید این انتخابات نبردی ایدئولوژیک برای متوقف کردن تخریب سیستم قانون اساسی و دموکراتیک هند توسط بهاراتیا جاناتا است.

راهول گاندی، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون کنگره، گفته است که بهاراتیا جاناتا همیشه به دنبال منحرف کردن اذهان از مسائل مهمی مانند بیکاری و افزایش قیمت است.

ائتلاف اپوزیسیون که هدفش ایجاد وحدت و معرفی نامزدهای مشترک علیه بهاراتیا جاناتا است، دولت را متهم کرده که با دستگیری رهبران اپوزیسیون شرایط برابر در انتخابات را از بین برده است. دولت مودی این اتهام را نیز رد کرده است