گفت‌وگوی تیلفونی اشرف غنی با نخست‌وزیر هند

اطلاعت روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دیروز باهم گفت‌وگوی تیلفونی کرده است. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد، مودی در این گفت‌وگو ضمن تبریک‌گویی نخستین حضور تیم ملی کریکت کشور در جام جهانی، خواستار سفر رییس جمهور به هند شد.

در این گفت‌وگو بین دو طرف توافق شده تا نمایندگان دو کشور در مورد تاریخ و اهداف این سفر در آینده‌ی نزدیک با هم ملاقات کنند. هند از کشورهای متحد افغانستان در زمان حکومت حامد کرزی به شمار می‌رفت. این کشور در 13 سال گذشته زمینه را برای فراگیری آموزش هزاران جوان افغان در بخش نظامی و ملکی فراهم کرده است.

هم‌چنان هند با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور توافق کرده بود، تجهیزات سنگین نظامی را در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهد؛ اما این توافق در زمان کرزی عملی نشد. هفته‌ی گذشته گزارش شد که اشرف غنی، رییس جمهور جدید کشور این توافق را تا زمان نامعین به حالت تعلیق درآورده است.

هنوز دلیل این کار رییس جمهور غنی مشخص نشده؛ اما کارشناسان تأکید دارند، به احتمال زیاد، اشرف غنی برای جلب اعتماد پاکستان چنین تصمیمی را گرفته است. پاکستان رقیب دیرینه‌ی هند است و مقام‌های این کشور همواره ادعا کرده‌اند، از نفوذ هند در افغانستان به شدت نگران اند.

رییس جمهور جدید پس از به قدرت رسیدن، برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان به اسلام‌آباد سفر کرد و در این سفر در زمینه‌های مختلف، از جمله امنیتی، به توافق‌هایی دست یافت. پس آن شماری از مقام‌های پاکستانی، از جمله رییس ستاد مشترک ارتش این کشور، در چند سفر جداگانه وارد کابل شدند و این روند هم‌چنان ادامه دارد.

اما رییس جمهور هنوز به هند سفر نکرده و کارشناسان مسایل سیاسی دلیل این کار وی را جلب اعتماد پاکستان عنوان می‌کنند. پس از 13 سال برای نخستین بار هفته‌ی گذشته شش افسر نظامی ارتش به منظور بهبود روابط دو کشور برای فراگیری آموزش‌های نظامی به پاکستان فرستاده شدند. اکنون به ظاهر روابط کابل و اسلام‌‌آباد تا حدی بهبود یافته است.