`

کابل میزبان بیست‌و‌یکمین نشست تاپی خواهد بود

اطلاعات روز: سه شرکت بزرگ خارجی برای مدیریت پروژه‌ی انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) ابراز علاقه کرده‌اند و قرار است دو ماه بعد در بیست‌و‌یکمین نشست نمایندگان سه کشور در کابل، این پروژه به یکی از این سه شرکت داده شود.

شرکت‌های توتال فرانسه، آر.‌تی. گلوبل روسیه و شرکت نفت چین خواستار مشارکت در اجرای این طرح شده‌اند. مسئولان وزارت معادن اعلام کردند، درخواست این شرکت‌ها در بیستمین نشست نمایندگان کشورهای عضو تاپی (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) چندی پیش در اسلام‌آباد بررسی شده است.

داوود شاه صبا، وزیر معادن در صحبت با رسانه‌ها گفت که دو ماه بعد وقتی اجرای کار این پروژه به یکی از سه شرکت یاد شده واگذار شد، بدون ضیاع وقت، کار عملی طرح این پروژه آغاز می‌شود. او افزود، اگر کار این پروژه به طور منظم ادامه یابد، تا دو سال دیگر تکمیل خواهد شد.

توافق‌نامه‌ی انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند در سال 2010 امضا شد. 8 میلیارد دالر هزینه‌ی این پروژه‌ تخمین زده شده و با ساخت آن سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند انتقال داده می‌شود. لوله‌ی انتقال این گاز از شهرهای هرات و قندهار عبور می‌کند در هند پایان می‌یابد.

افغانستان در این پروژه سهم ۲۵ درصدی دارد. انتظار می‌رود که این خط لوله‌ی گاز در داخل برای هزاران نفر فرصت شغلی ایجاد کند. بر اساس توافق‌نامه‌ی پروژه‌ی تاپی، سالانه میلیون‌ها دالر به خاطر حق عبور خط لوله‌ی گاز به دولت پرداخت می‌شود و بخشی از نیازمندی‌های کشور به گاز نیز رفع خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی پروژه‌ی تاپی را برای رشد اقتصاد کشورهای عضو این پروژه، به‌ویژه افغانستان، مهم خوانده و گفته‌اند، عملی شدن آن، به بهبود امنیت افغانستان و منطقه نیز اثرگذار است. در حال حاضر پاکستان به گاز ترکمنستان نیاز جدی دارد و با عملی شدن پروژه‌ی تاپی، این کشور مجبور است در قسمت امنیت آن توجه کند.