مجلس معینان سه وزارت را به دلیل مصرف کم بودجه استجواب کرد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز شنبه (24 قوس) خود معینان وزارت‌های انرژی و آب،‌ معارف و وزارت معادن را به دلیل مصرف کم بودجه‌ی انکشافی این وزارت‌ها،‌ استجواب کرد.

عظیم محسنی، رییس کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس گفت که وزارت انرژی وآب 63 درصد و وزارت معارف 36 درصد و وزارت معادن نیز کمتر از هفتاد درصد بودجه‌ی انکشافی‌اش را به مصرف رسانده و از معینان این وزارت‌خانه‌ها نیز خواست که با ارایه‌ی دلیل به مجلس نمایندگان توضیحات بدهند.

آقای محسنی همچنان گفت که وزارت انرژی و آب در مصرف بودجه‌ی 1396 خود 9 مورد و وزارت معارف هم چهار مورد تخطی از قانون داشته‌اند.

در همین حال، محمدگل خلمی، معین و سرپرست وزارت انرژی و آب گفت که چالش‌های امنیتی سد را ه تطبیق پروژه‌های این وزارت، موجود نبودن پول فزیکی در کودهای اختصاصی پروژه‌ها، نداشتن آمادگی تخنیکی و مشکلات اجتماعی برخی پروژه‌ها ازدلایل اصلی تطبیق نشدن پروژه‌های وزارت انرژی و آب در سال 1396 بوده است.
سید حمیدالله حمیدی، معین وزارت معارف نیز گفت که صلاحیت نداشتن وزارت معارف در مصرف پول برخی پروژه‌ها، موجود نبودن زمین برای تطبیق پروژه‌های مکاتب و ثبت نشدن مکاتب از چالش‌های تطبیق نشدن پروژه‌های این وزارت بوده است.

آقای حمیدی افزود که انتقال پروژه‌های مکاتب به وزارت شهرسازی و برگشت دوباره‌ی آنها به وزارت معارف از چالش‌های دیگری بود که زمان تطبیق پروژه‌ها را به تعویق انداخت.

محبوب‌الله ربانی، معین وزارت معادن نیز در پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس گفت که علاقه نداشتن شرکت‌های برنده‌ی داوطلبی پروژه‌های وزارت معادن، مشکلات امنیتی و انتقال پروژه‌های تعمیراتی این وزارت به وزارت شهرسازی و برگشت دوباره‌ی آن به وزارت معادن از چالش‌های تطبیق نشدن پروژه‌های این وزارت بوده است.

با این وجود، عبدالرووف ابراهیمی،‌ رییس مجلس نمایندگان گفت: «واقعیت این است که نهادهای حکومتی برای تطبیق پروژه‌های انکشافی ظرفیت ندارند و در انتخاب کمپنی‌های تطبیق کننده سهل‌انگاری می‌کنند.»

آقای ابراهیمی افزود که نهادهای حکومتی باید با توجه به نگرانی عدم مصرف بودجه در قسمت قرارداد پروژه‌ها، با مسوولیت برخورد کند.

این در حالی است که مجلس نمایندگان پس از رد بررسی گزارش قطعیه سال مالی 1396 خورشیدی تصمیم گرفته است تا مسوولان وزارت‌های که بودجه‌ی انکشافی‌شان کمتر از هفتاد درصد به مصرف رسیده است، را استجواب کند.

بر اساس گزارش قطعیه سال مالی 1396 خورشیدی، حدود 24 اداره‌ی مستقل بودجه‌ی انکشافی‌شان را بالاتر از سقف هفتاد درصد و 29 واحد مستقل بودجوی دیگر نیز بودجه‌ی انکشافی‌شان را کمتر از سقف هفتاد درصد مصرف کرده‌اند.

مجلس نمایندگان پیش از این معین وزارت اطلاعات و فرهنگ را به دلیل مصرف کم بودجه‌ی انکشافی این وزارت در سال مالی 1396 خورشیدی، استجواب کرده است.