نشست خبری مشترک غنی و کارتر؛ مأموریت امریکا در افغانستان بازبینی می‌شود

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور دیروز با اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در ارگ دیدار و گفت‌وگو کرد. این دو مقام پس گفت‌وگوها در مورد گسترش روابط دو کشور و مبارزه با تروریزم، در نشست خبری مشترک حضور یافتند. اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در این نشست گفت، تعهد کشورش برای همکاری دوامدار با افغانستان، به قوت خود باقی است.

کارتر در ادامه تأکید کرد که حفظ و تداوم پیشرفت‌های افغانستان اولویت کشورش را تشکیل می‌دهد و از همین جهت اوباما روی چند گزینه بخاطر تقویت حمایت امریکا از استراتژی امنیتی رییس جمهور غنی، به شمول تغییرات در جدول زمانی خروج نیروهایش از افغانستان، تمرکز دارد.

او تأکید کرد، چگونگی حضور نیروهای امریکا در افغانستان و شمار این نیروها با در نظر داشت واقعیت‌های این کشور مشخص می‌شود. کارتر در این زمینه بیشتر جزئیات نداد، اما گفت که نتیجه نهایی در این زمینه در سفر اشرف به امریکا و ملاقات وی با بارک اوباما روشن می‌شود. قرار است اشرف غنی در آینده‌ی نزدیک به امریکا سفر کند. اشرف غنی در نشست خبری دیروز گفت، افغانستان با خطرات جدید مواجه است و تروریزم به‌حیث یک پدیده این کشور را تهدید می‌کند.

او افزود که برای رفع این تهدید نیاز به همکاری‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت است. اشرف غنی افزود که تلاش ما این است تا افغانستان از یک نقطه تضاد به یک نقطه همکاری‌های دوامدار منطقوی مبدل شود. او تأکید کرد، تعهد اساسی به وطن دوستی وجود دارد و نیروهای امنیتی از کشورشان به شکل داوطلبانه دفاع می کنند: سرمایه‌گذاری اساسی ما بالای این است که یک نظام شفاف و قابل اعتماد به وجود آید.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش گفت که مرحله‌ی انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای بین‌المللی به نیروهای امنیتی موفقانه تکمیل شد و اکنون نیروهای امریکایی مأموریت جنگی ندارند و مرحله جدید همکاری‌های ما آغاز شده است. به گفته‌ی او، هدف اساسی این همکاری آموزش، تجهیز و تقویت قوای امنیتی کشور است.

اشرف غنی در ادامه همکاری میان افغانستان و امریکا در آینده را همه‌‍جانبه خواند و گفت، روی تعریف همکاری جدید بحث شده و در سفر آینده‌ی خود به امریکا با رییس جمهور اوباما روی آن بحث می‌کند. او در ادامه در مورد روند صلح گفت، رویکرد حکومت وحدت ملی در زمینه گفت‌وگوهای صلح سازنده بوده است.

رییس جمهور گفت، فراهم شدن فرصت کنونی برای گفت‌وگوهای صلح در کشور بی‌پیشینه است؛ اما جواب قاطع در این مورد، روند صلح را به خطر مواجه خواهد کرد. اشرف غنی در هفته‌های گذشته با رهبران جهادی و سران احزاب سیاسی به طور جداگانه در مورد صلح دیدار و گفت‌و‌گو کرد. او در این دیدارها گفت که جزئیات مذاکرات صلح را با مردم شریک می‌کند.