خبرنگاران و فعالان رسانه‌‌ای: نجیب‌الله مسافر رها شود

اطلاعات روز: به دنبال محکوم شدن نجیب‌الله مسافر، عکاس مشهور کشور به شش ماه زندان، اعتراض‌های فعالان رسانه‌‌ای و خبرنگاران علیه این حکم دادگاه افزایش یافته است. خبرنگاران و شهروندان افغانستان در صفحات رسانه‌های اجتماعی، از جمله فیس‌بوک، این حکم دادگاه را غیرقانونی خوانده و تأکید دارند، حکومت آقای مسافر را هرچه زودتر آزاد کند.

برخی از فعالان رسانه‌‌ای گفته‌اند، دادگاه پرونده‌ی مسافر را درست و شفاف بررسی نکرده و آقای مسافر قربانی فساد اداری شده است. نجیب‌الله مسافر به روز یک‌شنبه هفته‌ی گذشته (سوم حوت) توسط حوزه‌ی ششم امنیتی کابل به دلیل فروش یک عکس در سال 1385 احضار و پس از رفتن به ولایت کابل، محکوم به شش ماه زندان شد.

مسافر بعد‌از‌ظهر چهارشنبه هفته‌ی گذشته برای سپری کردن دوران محکومیتش، به زندان پل‌چرخی کابل انتقال داده شد. با این‌حال، قیس نجیبی، از بستگان آقای مسافر به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «استاد مسافر در سال 1385 در یک مراسم ورزشی در استدیوم غازی عکس دخترانی را گرفته بود که توپ‌های رسامی‌شده‌ی باسکتبال را به عنوان نماد ورزشی منتقل می‌کردند و به دنبال آن مسافر دو قطعه از این عکس‌ها را به شرکت تبلیغاتی «پرودکشن هفتم» فروخت. بعد این شرکت با دست‌کاری در عکس‌های اصلی، به جای توپ‌های باسکتبال، لوگوی شرکت اتصالات را چسپانده و منتشر کرده است».

به گفته‌ی او، خانواده‌های این دختران پس از پخش عکس‌های یادشده با لوگوی شرکت اتصالات، شکایت کردند. بر اساس معلومات قیس، مدعیان این دعوا به تاریخ 28 دلو سال 1386 به استاد مسافر برائت داده‌اند و از دعوای‌شان منصرف شده‌اند. با این وجود، این دعوا دوباره پس از 7 سال توسط نهادهای عدلی و قضایی پی‌گیری و در نتیجه مسافر در یک محاکمه‌ی ناعادلانه به شش ماه زندان محکوم شده است.

او افزود، استاد مسافر در تغییرات این عکس‌ها هیچ دستی نداشته و این کار از سوی پرودکشن هفتم یا شرکت اتصالات انجام شده‌ است. شرکت اتصالات تغییرات در این عکس‌ها از سوی این شرکت را رد کرده است. از نجیب‌الله مسافر به عنوان پدر عکاسی کشور یاد می‌شود و وی تا کنون ده‌ها نمایشگاه عکس را در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است.

مسافر در سال ۱۳۸۴ برنده‌ی مقام اول عکس آموزش و دموکراسی در امریکا شناخته شد. آقای مسافر در حال حاضر استاد بخش عکاسی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه کابل و رییس فوتوژورنالیزم چشم سوم است. او در چند سال گذشته در کابل و برخی از ولایت‌های کشور برنامه‌های آموزشی عکاسی را نیز راه‌اندازی کرده است.