نهادهای ناظر بر انتخابات: مداخله‌ها مانع ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی شده‌اند

اطلاعات روز: نهادهای ناظر بر انتخابات در حالی ‌که بار دیگر خواهان ایجاد هرچه زودتر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی شدند؛ اما در عین حال تأکید دارد، به دلیل مداخلات سیاسی داخلی و خارجی، ایجاد این کمیسیون به تأخیر افتاده است. نزدیک به شش‌ماه از توافق غنی و عبدالله برای اصلاح نظام انتخاباتی می‌گذرد؛ اما هنوز این کار صورت نگرفته است.

در حالی‌ که زمان برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک شده و نهادهای مدنی تأکید دارند، بدون اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری این انتخابات دچار مشکل می‌شود و از سوی دیگر، حضور مردم در آن کمرنگ خواهد بود. به باور آنان، اعتماد مردم نسبت به کمیسیون انتخابات کاهش یافته و برای رفع این مشکل، باید به‌زودی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی ایجاد شود.

هم‌چنان نهادهای ناظر بر انتخابات باور دارند، اگر مداخلات سیاسی داخلی و خارجی‌ در ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی متوقف نشود، کشور دچار بحران می‌شود. در حال حاضر ایجاد این کمیسیون در انتظار فرمان رییس جمهور است. تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان دیروز اعلام کرد، بعضی‌ها در تلاش اند تا کمیسیون اصلاحات انتخاباتی ایجاد نشود.

محمد‌نعیم ایوب‌زاده، رییس این نهاد گفت که زمان برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک شده و اگر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی در روزهای آینده ایجاد نشود، به علت نداشتن فرصت مناسب زمانی، نظام انتخاباتی درست اصلاح نخواهد شد. او افزود، اگر انتخابات پارلمانی در چنین شرایطی برگزار شود، نباید انتظار برگزاری انتخابات شفاف را داشت.

هفته‌ی گذشته ریاست اجرایی اعلام کرد که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تا چند روز دیگر با فرمان رییس جمهور غنی ایجاد خواهد شد. مسئولان این ریاست گفته بودند، گفت‌وگوها در مورد ایجاد کمیسیون با حضور نمایندگان نهادهای مدنی نهایی شده و چند تن از اعضای این نهادها‌ نیز در کمیسیون یاد شده حضور خواهند داشت.

بر اساس معلومات ارائه‌‌شده‌ی قبلی، اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نُه تن خواهند بود؛ اما حال جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی می‌گوید، ایجاد این کمیسیون به دلیل گفت‌و‌گوهای رییس جمهو و رییس اجرایی بر سر تغییر در تعداد اعضا و مدت زمان کاری آن، به تأخیر افتاده است.

او افزود، اعضای این کمیسیون از 9 تن به 11 تن افزایش خواهد یافت. اصلاح نظام انتخاباتی از خواست‌های اساسی نهادهای مدنی، نهادهای ناظر بر انتخابات و شهروندان در چند ماه اخیر بوده‌ است. سران حکومت وحدت ملی نیز در این زمینه وعده داده‌اند؛ اما به گفته‌ی مسئولان نهادهای انتخاباتی، تأخیر در این زمینه نیز مشکل‌ساز خواهد شد.