رییس جمهور: مشکل آب آشامیدنی کابل رفع شود

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی می‌گوید، باید طرح آب آشامیدنی برای شهر کابل آماده و مشکلات شهروندان این شهر در این زمینه رفع شود. او افزود، برای جلوگیری از کمبود آب آشامیدنی در سال‌های آینده در شهر کابل، باید تدابیر لازم گرفته شود و در مورد چگونگی موجودیت آب در کابل جدید، تحقیق شود.

نبود آب آشامیدنی صحی در شهر کابل از مشکلات عمده به شمار می‌رود و در حال حاضر اکثر شهروندان این شهر به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند. شهروندان در اکثر مناطق شهر کابل از آب‌‌های آلوده‌ی چاه‌های کم‌سطح، جوی‌ها و تانکرها استفاده می‌کنند که این مسئله باعث بروز امراض گوناگون شده است.

از سوی دیگر، نبود سيستم كاناليزاسيون شهری و موجوديت چاه‌های فاضلاب غيرمعیاری در ساحات غيرپلانی، آب‌های زیرزمینی شهر کابل را تا عمق 20 متری آلوده کرده‌اند. در همین‌حال، شهروندان کابل از طرح تازه‌ی رییس جمهور برای فراهم‌آوری آب آشامیدنی صحی استقبال کرده و تأکید دارند، رییس جمهور باید برای حل این مشکلات توجه لازم را به خرچ دهد.

کارشناسان مسایل صحی و شهروندان کابل از حکومت تقاضا دارند، برای فراهم‌آوری آب صحی در زمینه‌ی ایجاد زیربنای آبرسانی از طریق ایجاد ذخایر آب، شبکه‌های انتقال آب و حفر چاه‌های عمیق، تلاش کند. آنان هم‌چنان تأکید دارند، اظهارات تازه‌ی رییس جمهور در حد شعار باقی نماند و برای رفع مشکلات موجود، عملاً اقدام کند.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌ا‌ی اعلام کرد، اعضای کمیسیون اصلاحات و توسعه‌ی شهری در دیدار با رییس جمهور در ارگ، گزارش خود را از طرح پلان‌ها و اقدام‌های‌شان در زمینه‌ی بهبود محیط زیست کابل ارائه کردند و گفتند، با ایجاد کمیسیون اصلاحات و توسعه‌ی شهری، تداخل وظیفه‌ای از میان رفته و هماهنگی در امور بیش‌تر شده است.

سپس رییس جمهور گفت، ظرفیت داخلی در بخش مهندسی بررسی شود تا بعد از درک درست از ظرفیت‌ها، برنامه‌‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت طرح‌ریزی و تطبیق شود. رییس جمهور افزود، این نیز مشخص شود که در حال حاضر ما ظرفیت مدیریت چگونه پروژه‌ها را داریم و در کدام موارد به کمک‌های خارجی نیازمندیم.

اشرف غنی گفت که باید برنامه‌ی درستی در مورد محیط زیست آماده شود و در زمینه‌ی چگونگی ازدیاد مناطق سبز در شهر کابل کارهای بیش‌تری صورت گیرد. او افزود، نحوه‌ی استفاده از کوه‌های کابل بررسی شود و برای بهبود وضعیت ترافیک و ترانسپورت شهری، طرح‌ها‌ی اساسی و منسجم روی دست گرفته شود.