مجلس نمایندگان: برای رهایی 30 گروگان اقدام شود

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان خواستار اقدام فوری برای رهایی 31 مسافره اختطاف‌شده‌ی هزاره از شاهراه کابل-قندهار شد. این مجلس با نشر اعلامیه‌‌ای رسمی، از بزرگان قومی ولایت‌های هلمند، قندهار، زابل و غزنی خواست که برای رهایی این مسافران، از هیچ‌گونه سعی و تلاش‌‌ دریغ نکنند.

این اعلامیه دیروز از سوی اسدالله سعادتی، نماینده‌ی مردم دایکندی در مجلس نمایندگان در صحن عمومی این مجلس خوانده شد‌ و در آن آمده است، مردم مسلمان و برادر افغانستان هیچ وقت شاهد تنش‌های قومی و مذهبی نبوده و در میان بسیاری از کشورهای منطقه در هم‌زیستی‌، کم‌نظیر بوده‌اند.

در این اعلامیه از مردم خواسته شده تا در برابر همچو پدیده‌ی ننگین و زیان‌بار، قاطعانه ایستادگی و مبارزه کنند. با گذشت 15 روز از اختطاف 31 مسافر هزاره از مسیر شاهراه کابل-‌قندهار، هنوز سرنخی از آنان در دست نیست. هنوز هیچ گروهی مسئولیت ربودن این مسافران را به عهده نگرفته است.

طالبان دو روز پیش اعلام کرد، در ربودن این مسافران دست ندارند. اما مقام‌های زابل گاهی ربودن این افراد را به داعش نسبت داده و زمانی آن را کار لشکر جنگوی دانسته‌اند. برای رهایی این افراد به روز دوشنبه هفته‌ی گذشته عملیاتی آغاز شد؛ اما این عملیات از روز پنج‌شنبه به این طرف متوقف شده است.

هنوز علت توقف این عملیات معلوم نیست؛ اما دیروز مجلس نمایندگان با نشر اعلامیه‌ای از رییس جمهور، مقام‌های امنیتی و علمای دینی خواست، برای رهایی این مسافران هرچه زودتر اقدام کنند و شادی دوباره را به خانواده‌های آنان برگردانند. حامد کرزی، رییس جمهور پیشن و کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری در بیستمین سالیاد شهید مزاری در کابل نیز از حکومت خواستند تا عملیات رهایی این مسافران را سرعت دهد.

اکنون در مورد مکان نگهداری اسیران‌ گزارش‌های ضدونقیضی وجود دارند. نمایندگان زابل در مجلس گفته‌اند، ربایندگان این مسافران را از روستاهای ولسوالی خاک افغان به مغاره‌های مناطق کوهستانی این ولسوالی انتقال داده‌اند. اما دیروز گزارش‌هایی نیز وجود داشتند که تعدادی از این مسافران به ولسوالی‌های ناوه و گیلان ولایت غزنی انتقال داده شده‌اند.