افغانستان پنج میلیون دالر به القاعده داده است

اطلاعات روز: روزنامه‌ی نیویارک تایمز گزارش داد، حامد کرزی در زمان حکومتش برای رهايى عبدالخالق فراهى، سفير سابق ربوده‌شده‌ی افغانستان در پاکستان، به القاعده پنج ميليون دالر پرداخت کرده است. در این گزارش آمده است، از این مبلغ، یک میلیون آن از سوی استخبارات امریکا به گونه‌ی سری پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش، در آن زمان اسامه بن‌ لادن، رهبر القاعده ابراز نگرانی کرده بود که امریکایی‌ها از پرداخت این پول آگاه نباشند و برای ردیابی او از آن کار نگیرند. پرداخت پنج ميليون دالر برای رهایی فراهى زمانى افشا شد که نيروهاى ويژه‌ی امريکايى در شهر ايبت‌آباد‌ بر منزل اسامه بن لادن حمله کردند و او را کشتند.

در گزارش نیوریاک تایمز آمده است، اين معلومات از اسناد به دست آمده از خانه‌ی اسامه بن ‌لادن به دست آمده است. بر اساس این گزارش، از این مجموع، چهار ميليون دالر آن از سوى کشورهاى ديگر براى رهايى فراهى پرداخت شده است. فراهى، سفير سابق افغانستان در اسلام‌آباد به تاريخ اول ميزان سال ١٣٨٧، از حيات‌آباد شهر پشاور توسط افراد مسلح ربوده شد.

راننده‌ی او در این رویداد به ضرب گلوله به قتل رسيد. سپس آقای فراهی دو سال قبل، بعد از پراخت پنج‌ میلیون دالر به گروه تروریستی القاعده، به تاريخ ٢١ عقرب سال ١٣٨٩ رها شد.