علومی: شمال را دوستان و جنوب را دشمنان خراب کرده‌اند

اطلاعات روز: نورالحق علومی، وزیر داخله در پیوند به افزایش ناامنی‌ها در ولایت‌های شمالی، به ولایت قندوز سفر کرد. آقای علومی دیروز (جمعه) در یک نشست خبری در کابل گفت: «شمال را دوستان ما خراب ساخته و جنوب را دشمنان ما. دشمنان کسانی هستند که نه نظام را قبول دارند و نه قانون اساسی را. دوستان کسانی هستند که نظام را هم قبول دارند و قانون اساسی را هم، اما تنها به محدوده‌ی خود فکر می‌کنند و دیگران را در نظر نمی‌گیرند».

علومی افزود: «مردم می‌پرسند که طالبان چند نفر هستند؟ به خدا قسم که در هر ولایت صد نفر یا دوصد نفر نیستند. ده‌ها برابر آن‌ها کسانی هستند که به فکر مفاد خود هستند و مفاد خود را در بی‌ثباتی و در جنگ می‌بینند». او هم‌چنان تأکید کرد که بیش‌تر مشکلات را برای دولت و نیروهای امنیتی کسانی به وجود می‌آورند که خود آن‌ها در دولت وظیفه دارند. او اشاره کرد که نخست باید آشتی ملی میان این افراد و دولت صورت گیرد و بعد از آن طالبان هم به روند صلح خواهند پیوست.

علومی با اشاره به افزایش ناامنی‌های اخیر در شمال افغانستان، از کارکرد پولیس محلی در این مناطق انتقاد کرد و گفت، این سربازان تنها از یک گروه خاص دفاع می‌کنند و حمایت مردمی نیز ندارند. بعد از این در تشکیل پولیس محلی اصلاحات خواهد آورد و مسئولیت را به کسانی خواهد داد که حمایت مردمی داشته و از منافع ملی دفاع کنند.

آقای علومی می‌گوید، نیروهای امنیتی افغانستان به شورشیان که به فرزندان این کشور رحم نکرده و آن‌ها را می‌کشند، رحم نخواهند کرد؛ ولی برای مردمی که از دولت ناراض هستند و می‌خواهند به دولت بپیوندند، راه همیشه باز است. وزیر داخله گفت، در بین نیروهای امنیتی «بحث مجاهد و غیرمجاهد نیست» و آن‌ها از تمام اقشار جامعه نمایندگی می‌کنند.

اما پیش از این شماری از چهره‌های سیاسی گفته بودند که تنها راه‌حل مشکلات ناامنی در افغانستان، حضور مجاهدین در پست‌های امنیتی است. این اظهارات وزیر داخله در حالی مطرح می‌شود که ناامنی‌ها در ولایت‌های شمالی، خصوصاً قندوز، بدخشان و سرپل افزایش یافته‌اند.

چندی پیش گزارش شد که ولایت قندوز در حال سقوط به دست شورشیان مسلح طالب است؛ اما نیروهای امنیتی افغانستان حملات گسترده‌ای را علیه شورشیان طالب در ولسوالی‌های این ولایت به راه انداختند که باعث شد تا قندوز از خطر سقوط در امان بماند، ولی هنوز هم درگیری در این ولایت ادامه دارد.