کاردار سفارت امارات متحده‌ی عربی به وزارت خارجه فراخوانده شد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی افغانستان عصر روز یک‌شنبه‌ علی جمعه الکعبی، کاردار/ شارژدافیر سفارت امارات متحده‌ی عربی در کابل  را در پیوند به ایجاد مشکل برای تاجران افغانستان در امارات متحده‌ی عربی، به این وزارت فراخواند.

بر بنیاد خبرنامه‌‌ای که از سوی وزارت خارجه به نشر رسیده، حکمت‌ خلیل کرزی معاون سیاسی این وزارت گفته است: «بر اساس گزارش‌ها، ۳۰۰ تا ۶۰۰ شهروند افغانستان که در کشور امارات اقامت داشته و مصروف کار و تجارت بودند، از آن کشور اخراج می‌شوند. گفته شده که برخی از آن‌ها میلیون‌ها دالر در امارات سرمایه‌گذاری کرده و حالا بدون کدام دلیل از آن کشور اخراج می‌شوند».

به نقل از این خبرنامه، آقای کرزی از سفارت امارات خواسته که دولت این کشور، راه‌حل معقول و قابل قبولی برای مشکلات شهروندان افغانستانی مقیم این کشور جست‌وجو کند تا روابط این دو کشور خدشه‌دار نشود.

اما کاردار سفارت امارات متحده‌ی عربی در کابل گفته که «‌سیاست دولت این کشور، جلب سرمایه‌گذاری در این کشور بوده و در روشنایی همین سیاست، به شهروندان همه‌ی کشورها، به‌ویژه افغان‌ها، خیر مقدم گفته‌ایم و دروازه‌های امارات به روی آنان همیشه باز خواهند بود».

آقای الکعبی‌ آمار نشر‌شده در رسانه‌ها را رد کرده و می‌گوید که مسایل سیاسی در اخراج آن‌ها نقش ندارند. او روند اخراج افراد از امارات را عادی خوانده و اشاره می‌کند که سال گذشته شماری از افغان‌ها بدون در نظرداشت ملیت، زبان و مذهب از این کشور اخراج شدند.

ایجاد مشکل و اخراج اجباری شهروندان افغانستان از امارات، در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشته است. محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت نیز این موضوع را در نشست دیروزی شورای وزیران مطرح کرد و گفت که هرچند رسانه‌ها گزارش دادند که برای 600 تاجر افغانستان در امارات مشکل خلق شده؛ اما معلوماتی که ما داریم، نشان‌ می‌دهند که برای 700 تاجر افغانستان مشکلات ایجاد شده و به این تاجران تا روز چهارشنبه آینده فرصت نهایی داده شده است.

هم‌چنان روز یک‌شنبه ده‌ها تن از شهروان افغانستان با تجمع و برپایی خیمه‌ی تحصن در مقابل مجلس نمایندگان افغانستان، خواستار جلوگیری از اخراج اجباری تاجران افغانستان از امارات متحده‌ی عربی شدند. معترضان گفتند که دولت امارات بدون کدام دلیل منطقی، جواز کار بیش از 600 تاجر افغان را لغو کرده و تصمیم به اخراج آن‌ها گرفته‌ است.