تا پنج روز دیگر بامیان پایتخت فرهنگی سارک می‌‎شود

اطلاعات روز: مسئولان محلی ولایت بامیان می‌گویند که قرار است تا شش روز دیگر، بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی اتحادیه‌ی همکاری‌های جنوب آسیا (سارک) معرفی شود.

این مسئولان می‌گویند که تمام آمادگی‌های لازم برای برگزاری جشنواره‌ی سارک در این ولایت گرفته شده است.

محمد آصف مبلغ، سرپرست ولایت بامیان روز گذشته در نشست خبری گفت، تدابیر ویژه‌ی امنیتی برای برگزاری این جشنوراه گرفته شده و قرار است این جشنواره به تاریخ 15 جوزا، با حضور ده‌ها مهمان خارجی برگزار شود.

مبلغ گفت: « اداره‌ی محلی بامیان آماده است تا برنامه افتتاحیه‌ی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک را در موعد معین آن، (۱۵ جوزا ۱۳۹۴)، برگزار کند».

هم‌چنان مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان می‌گویند که با معرفی این ولایت به عنوان پایتخت فرهنگی سارک، فصل جدیدی از اعتبار و عظمت تاریخی و فرهنگی مردم افغانستان به جهانیان به نمایش گذاشته می‌شود.

کبیر دادرس، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان در این مورد گفت: «در جشنواره‌های سارک که طی دو تا سه روز در مرکز ولایت بامیان دایر می‌شود غرفه‌های صنایع دستی و محلی ۳۴ ولایت کشور نیز به نمایش گذاشته می‌شود».

از سوی هم باشندگان این ولایت خوشبین هستند که با معرفی این ولایت به عنوان پایتخت فرهنگی سارک، توجه جهانیان به ویژه هشت کشور عضو سارک و کشورهای ناظر این سازمان، به ولایت بامیان جلب خواهد شد.

بامیان یکی از ولایت‌های مرکزی افغانستان است که حدود 260 کیلومتر از کابل پایتخت کشور فاصله دارد. موجودیت صد‌ها آبده تاریخی از ادوار مختلف، مناظر زیبا و طبیعی  این ولایت باعث شده که سالانه هزارن سیاح داخلی و خارجی ازاین ولایت دیدن کنند.

افغانستان به تازگی عضویت این سازمان را بدست آورده است. ایالات متحده‌ی امریکا، اتحادیه‌ی اروپا و چین از جمله کشورهای ناظر بر سازمان سارک می‌باشند.

گفته می‌شود که یکی از اهداف اصلی کشورهای عضو سارک، فقرزدایی و زمینه سازی سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو این سازمان است.