رییس جمهور غنی: حقوق زنان قربانی صلح نمی‌گردد

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی دیروز در نشستی با اعضای شبکه‌ی زنان افغانستان در ارگ گفت که حقوق زنان قربانی صلح نمی‌گردد.

در این دیدار اعضای شبکه‌ی زنان افغانستان خواست‌ها و پیشنهادهای شان را در عرصه‌های مختلف از جمله تقرر یک زن در شورای عالی ستره محکمه، باقی ماندن قانون منع خشونت علیه زنان به عنوان یک قانون مستقل، نقش بیشتر زنان در پروسه‌ی صلح، در نظر گرفتن سهم بیشتر برای زنان در شورا‌های ولسوالی‌ها و اهدای شناسنامه‌ی تابعیت به زنان که در خانه‌های امن بسر می‌برند، با رییس جمهور در میان گذاشتند.

هم‌چنان آن‌ها گفتند که نحوه‌ی برگزاری نشست‌های دادگاه عاملان قتل فرخنده مورد رضایت شان نیست و باید به طور شفاف صورت گیرد.

در خبرنامه‌ای که از سوی ارگ به نشر رسیده آمده که در این نشست رولا غنی، بانوی اول کشور نیز حضور داشته است.

رییس جمهور در این نشست در زمینه‌ی منع خشونت علیه زنان اطمینان داد و گفت که از حقوق زنان در چوکات قانون اساسی و دین مبین اسلام حمایت صورت خواهد گرفت.

غنی گفت که  ۳۵ تن از زنان افغانستان به کمک اتحادیه‌ی اروپا از طریق بورسیه‌ها، جهت آموزش در بخش رهبری عملی به خارج از کشور اعزام خواهند شد.

هم‌چنان او از ایجاد یک دانشگاه مخصوص زنان به کمک مالی کشور ترکیه خبر داد و از شبکه‌ی زنان خواست تا برای تعیین اعضای هیأت مدیره این دانشگاه چند تن از زنان ورزیده‌ی کشور را معرفی کنند.

آقای غنی در مورد قانون منع خشونت علیه زنان گفت که حکومت در قسمت منع خشونت علیه زنان متعهد است.

او اطمینان داد که حقوق زنان هیچ‌گاهی قربانی صلح نخواهد شد و هفته آینده روی تقویت نقش زنان در سطح معینیت‌ها و ریاست‌ها، کار خواهد شد. به گفته‌ی آقای غنی، قرار است حد اقل چهار زن به عنوان سفیر در نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان در خارج از کشور گماشته شوند.