هیئت چهارگانه گفت‌وگوی ملی تونس برنده جایزه صلح نوبل 2015 شد

اطلاعات روز: هیئت چهارگانه گفت‌وگوی ملی تونس، جایزه صلح نوبل سال 2015 را به خود اختصاص داد.

به نقل از بی بی سی، کمیته‌ی صلح نوبل مستقر در اسلو، پایتخت ناروی در توضیح دلیل اعطای این جایزه به هیئت تونسی اعلام کرد که این نهاد در زمانی که تونس در آستانه جنگ‌های داخلی قرار داشت با ارائه یک راه حل مسالمت‌آمیز سیاسی توانست آرامش را به این کشور باز گرداند و هم‌زمان حقوق اساسی مردم تونس را نیز تضمین کند.

این هیئت از نمایندگان سندیکای عمومی کارگران، اتحادیه صنفی صنایع و صنایع دستی تونس، اتحادیه حقوق بشر تونس و کانون وکلای این کشور تشکیل شده است.

کمیته صلح نوبل پیش‌تر اعلام کرده بود که امسال ۲۷۳ نام شامل ۲۰۵ فرد و ۶۸ سازمان را برای نامزدی جایزه صلح نوبل از نقاط مختلف جهان دریافت کرده است.

پاپ فرانسیس؛ رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان، آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان و ادوارد اسنودن؛ افشاگر آمریکایی از جمله مطرح‌ترین نامزدهای امسال این جایزه بودند.

در سال جاری میلادی که مسئله توافق هسته‌یی ایران سرخط مهم‌ترین خبرهای جهان بود، در این رابطه نام محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه‌ی ایران و آمریکا هم به دلیل مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران در میان نامزدها بودند.

سال گذشته‌ی میلادی، ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی که برای حق تحصیل دختران فعالیت می‌کند، این جایزه را به طور مشترک با کایلاش ساتیارتی، فعال هندی حقوق کودکان دریافت کرد.

اهدای جایزه صلح نوبل که از سال ۱۹۰۱ آغاز شده، تاکنون از میان ۱۲۸ برندگان این جایزه، ۱۶ زن نیز برنده‌ آن شده‌اند.

جایزه‌ی ادبیات نوبل

در همین حا «سوتلانا الکسیویچ» نویسنده‌ی اهل بلاروس، از کشورهای شرقی اورپا جایزه ادبی نوبل ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داد.

کمیته‌ی جوایز نوبل در استکهلم سویدن اعلام کرد که الکسیویچ ۶۷ ساله به دلیل «روایات چندصدایی‌اش، که مظهر محنت و شجاعت در روزگار معاصر ماست» برنده‌ی عالی‌ترین جایزه‌ی ادبیات جهان در سال ۲۰۱۵ شناخته شده است.

الکسیویچ از منتقدان دولت کشورش، بلاروس، است که در یک دوره از سوی دولت بلاروس مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود. از جمله، تلفن‌اش شنود می‌شد و اجازه حضور در محافل عمومی را نداشت.

خانم الکسیویچ تاکنون چند داستان کوتاه، مقاله و گزارش نوشته است.

الکسیویچ هم‌چنان کتاب «پسران زینک؛ صداهای شوروی از جنگ افغانستان» را نوشته است که خاطرات سربازان اتحاد جماهیر شوروی سابق از جنگیدن در افغانستان است.

جایزه‌ی نوبل فزیک

جایزه نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ تا کنون ۱۰۶ بار روی هم، به ۱۱۱ نویسنده تقدیم شده است.

هم‏چنان یک فیزیک‌دان جاپانی و یک فیزیک‌دان کانادایی به طور مشترک برنده جایزه فیزیک نوبل سال ۲۰۱۵ شده‌اند.

کمیته‌ی جوایز نوبل اعلام کرد که تکاکی کاجیتا، فیزیک‌دان جاپانی، و آرتور بی. مکدونالد، فیزیک‎دان کانادایی به خاطر دست‌آورد تحقیقاتی شان در مورد نوترینوها برنده جایزه فزیک نوبل شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *