چین: در بازسازی افغانستان را کمک می کنیم

حکومت چین گفته است که همکاری خود در بخش بازسازی و روابط اقتصادی با افغانستان را تقویت می‌کند. حامد کرزی، رییس جمهور گفته است که چین حیثیت «لنگر ثبات» را در منطقه دارد. رییس جمهور که برای اشتراک در مجمع اقتصادی اروپا‌–‌آسیا به شهر شیان چین سفر کرده بود، از آن‌جا به پیکنگ رفت و روز جمعه (5 میزان) با شی جین پینگ، رییس جمهور و لی کی کیانگ، نخست‌وزیر چین ملاقات کرد.

به گزارش شینهوا، خبرگزاری رسمی چین، رییس جمهور چین به حامد کرزی در این دیدار گفته است: «چین در حد توان خود به صورت مداوم کمک‌هایی را برای بازسازی صلح‌آمیز و توسعه‌ی اقتصادی افغانستان فراهم می‌سازد». به نقل از تلویزیون دولتی چین، شی جین پینگ گفته است که دو کشور باید همکاری‌های خود را در بخش‌های اقتصاد، تجارت، استخراج معادن، انرژی و ایجاد زیرساخت‌ها تقویت کنند. او افزوده است: «چین از آن شرکت‌های چینی که ظرفیت سرمایه‌گذاری در افغانستان را دارند، حمایت می‌کند».

به گزارش تلویزیون دولتی چین، در این دیدار مقام‌های دو کشور اعلامیه‌ای را برای تقویت «مشارکت استراتژیک» صادر کردند. هم‌چنان مقام‌های افغانستان و چین موافقت‌نامه‌هایی را در بخش استرداد مجرمان و همکاری‌های اقتصادی و تکنولوژیکی امضا کردند.

حامد کرزی در دیدار با نخست‌وزیر چین از رابطه‌ی چین با افغانستان ستایش کرد و گفت: «ما چین را به عنوان کشوری در نظر می‌گیرم که لنگر ثبات برای این منطقه و جهان بزرگ‌تر باشد». برای حامد کرزی مراسم پذیرایی مجللی در سالون بزرگ خلق چین تدارک دیده شده بود. کرزی با اشاره به این که در 12 سال گذشته پنج تا شش بار از چین دیدار کرده است، گفت: «اعتماد و دوستی ما مورد آزمایش قرار گرفته و تثبیت شده است».

رییس جمهور چین به کرزی گفت که در وقت مهمی به چین سفر کرده است. او افزود که رییس جمهور کرزی «نقش مهمی را در رهبری مردم افغانستان در تلاش‌های‌شان برای بازسازی و صلح ایفا کرده است». چین در 12 سال گذشته نقش مستقیمی در تلاش‌های سیاسی برای تأمین ثبات در کشور نداشته است. حکومت در تلاش است که با خروج نیروهای بین‌المللی، چین را به سرمایه‌گذاری در کشور تشویق نماید.

زلمی رسول، وزیر خارجه‌ی کشور روز چهار‌شنبه در گفت‌وگو با همتای چینی‌اش وانگ یی در مجمع عمومی ملل متحد در نیویارک، ابراز امیدواری کرد که چین در روند گذار سیاسی، اقتصادی و نظامی در افغانستان «فعالانه سهم بگیرد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *