iraq_invasion_blair

تونی بلر از اشتباهات جنگ عراق معذرت خواهی کرد

اطلاعات روز: تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا به دلیل اشتباهاتی جنگ عراق به رهبری امریکا عذرخواهی کرد.
به نقل از بی‌بی‌سی، تونی بلر در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفته است که در این ادعا که جنگ عراق باعث قدرت گرفتن گروه موسوم به داعش شده است، رگه‌هایی از حقیقت وجود دارد.
تونی بلر گفت:«ما که صدام را برکنار کردیم در قبال وضعیت امروز عراق تا حدودی مسئولیم.»
وی گفته است از برکنار کردن صدام از قدرت پوزش نمی‌خواهد چون با بودن صدام ممکن عراق امروز به سرنوشت سوریه دچار می‌شد.
آقای بلر گفته است که حتا اگر سیاست‌های او در عراق موفق نبوده، سیاست‌های بعدی اتخاذ شده درباره این کشور نیز در مقایسه بهتر نبوده است.
نخست وزیر سابق بریتانیا عراق را بدون صدام حسین بهتر خواند و تلویحاً گفت که اگر حمله صورت نمی‌گرفت، این خطر وجود داشت که عراق هم مانند سوریه وارد جنگ داخلی شود.
به گزارش دویچه‌وله، آقای بلر پیش از آن به یک کمیته پارلمان کشورش گفته بود که از اشغال نظامی عراق به رهبری امریکا که حکومت بریتانیا از آن حمایت سیاسی و نظامی کرده بود، پوزش نمی‌خواهد. او انکارش را از معذرت خواهی در مصاحبه‌های متعدد ابراز کرده بود.
به نقل از بی‌بی‌سی، نخست وزیر سابق بریتانیا و رهبر سابق حزب کارگر این کشور در پاسخ به پرسشی درباره این‌که حمله به عراق «دلیل اصلی» روی کار آمدن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) است، گفت: «فکر می‌کنم که رگه‌هایی از حقیقت را بتوان در این دیدگاه مشاهده کرد.»
اما رسانه‌های بریتانیایی ادعا کرده‌اند که تونی بلر سعی کرده با این مصاحبه در برابر انتقاد قوی پیش‌دستی کند که در گزارش هیئت تحقیقاتی چیلکوت از شیوه برخورد او در جنگ عراق صورت می‌گیرد.
این گزارش قرار است در سال آینده نشر شود. ظاهراً تونی بلی و دیگر سیاستمداران پیشین را برای اشتباهات بزرگ در داوری آن‌ها در جنگ عراق متهم کند.
تونی بلر از سال 1997 تا 2007 نخست وزیر بریتانیا بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *