امریکا ۱,۳ میلیارد دالر بمب به عربستان سعودی می‌فروشد

اطلاعات روز: درحالی‌که جهان از عربستان سعودی به خاطر بمباران‌های این کشور و نیروهای هم‌پیمانش در یمن انتقاد می‌کند، دولت امریکا اجازه فروش ۱,۳ میلیارد دالر بمب به نیروی هوایی عربستان سعودی را صادر کرد.
به نقل از رادیو زمانه و به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، دستور فروش بمب‌ها روز دوشنبه، 25 عقرب صادر شده است.
عربستان سعودی ۱۲ هزار بمب ۲۰۰ تا ۹۰۰ کیلویی، یک هزار و ۵۰۰ بمب سنگرشکن که برای تخریب اهداف، سنگرها و تأسیسات بتونی زیرزمینی استفاده می‌شود، و شش هزار و ۳۰۰ بمب هدایت‌شونده لیزری از نوع «پیووی-۲» و «پیووی-۳» سفارش داده است.
افزون بر این تجهیزات، سعودی‌ها سامانه هدایت‌کننده بمب از طریق ماهواره را نیز دریافت خواهند کرد.
آژانس همکاری‌ امنیت دفاعی امریکا (DSCA) اطمینان داده که فروش این بمب‌ها «در راستای ثبات منطقه است» و می‌گوید «فروش بمب‌ها توانایی عربستان سعودی برای رویارویی کنونی و آینده با تهدیدها را بهتر می‌کند.»
فروش این بمب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که انتقادهای بسیاری از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر و کشورهای جهان به بمباران‌های عربستان سعودی و ائتلاف عربی در یمن می‌شود.
عربستان سعودی به همراه چند کشور عربی منطقه از ماه مارچ سال جاری میلادی حملات گسترده‌ای را در یمن آغاز کرده‌اند. هدف از حملات ائتلاف کشورهای عرب جلوگیری از پیشرفت نیروهای شیعیان حوثی است که ایران از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
مدافعان حقوق بشر می‌گویند حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش جان بسیاری از غیرنظامیان را گرفته است.
آژانس همکاری‌ امنیت دفاعی امریکا می‌گوید «به‌دلیل عملیات پرشمار ضدتروریستی» زرادخانه عربستان سعودی تضعیف شده و امریکا می‌خواهد توان نظامی عربستان سعودی را بیشتر کند.
ایالات متحده از عربستان و هم پیمانانش حمایت می‌کند و خود در عراق و سوریه همراه با ائتلاف جهانی علیه داعش می‌جنگد.
کنگره امریکا باید با فروش بمب‌ها به عربستان سعودی موافقت کند.
پیش از این نیز در اواخر ماه اکتوبر سال جاری میلادی دولت امریکا فروش چهار کشتی جنگی به عربستان سعودی را به مبلغ ۱۱ میلیارد دالر تایید کرد.
در حالی که منطقه در التهاب و تنش بالایی به‌سر می‌برد، عربستان در صدد مدرنیزه کردن سلاح‌های خود است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *