28 تروریست در شین جیانگ چین کشته شدند

اطلاعات روز: چین اعلام کرده است که در جریان عملیات پولیس در شین جیانگ، محل زندگی اقلیت مسلمان اویغور، دست‌کم 28 عضو یک گروه «تروریستی» کشته شده‌اند.
به نقل از دویچه وله، حکومت ایالت شین جیانگ روز جمعه خبر داد که پولیس 28 عضو یک گروه تروریستی را کشته است. به گفته‌ی مقام‌های محلی شین جیانگ، این گروه به راه اندازی حملات چند ماه قبل در منطقه اغلب مسلمان نشین غرب چین متهم بود.
وب‌سایت حکومتی «تیانشین» نوشته است که این افراد در جریان 56 روز تعقیب پس از حمله ماه سپتامبر بر یک معدن ذغال سنگ در منطقه اسکو کشته شده‌اند.
این نخستین باری است که مقام‌های چین رسماً وقوع این حمله و سپس کشتن مظنونان به دست داشتن در آن را اعلام می‌کنند. قبلاً رادیو آسیای آزاد که از سوی حکومت ایالات متحده امریکا تمویل می‌شود و برای منطقه نشرات دارد، از این حادثه خبر داده و مدعی شده بود که دست‌کم 50 تن در آن کشته شدند.
وب‌سایت تیانشین که مربوط به حکومت محلی شین جیانگ است، افزوده است که حمله بر معدن ذغال سنگ «یک حمله تروریستی زیر رهبری مستقیم سازمان افراط‌گرای خارجی بود.»
گفته شده است که در این حادثه، محافظان امنیتی، خانه صاحب معدن ذغال سنگ و اقامت‌گاه کارگران مورد حمله قرار گرفته بود.
شینهوا، خبرگزاری دولتی چین، به نقل از مقام‌های محلی گزارش داده است که سازماندهندگان اصلی این حمله دو تن به نام‌های موسی طوهنیاز و ممد آیسا بوده‌اند که ظاهراً هر دو نام ایغور می‌باشند.
شین جیانگ وطن اقلیت مسلمانان اویغور است که مدت‌های طولانی است از آن‌چه سرکوب حکومت چین می‌خوانند، شکایت دارند. مقام‌های حکومت چین برعکس مدعی اند که در این منطقه ملیشه‌های اسلام‌گرا تقویت یافته‌اند.
گروه‌های حقوق بشری اما از روش‌های حکومت چین در مبارزه با افراط‌گرایان مظنون انتقاد کرده و گفته‌اند که مقام‌ها حقوق بشر را نقض می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *