نشست بدون مجوز یک هواپیمایی عربی در هرات، پای مسئولان را به مجلس کشاند

اطلاعات روز: در پیوند به نشست بدون مجوز یک هواپیمایی عربی در میدان هوایی هرات، مجلس نمایندگان در نشست روز شنبه، وزیران خارجه و ترانسپورت و هوانوری و رییس اداره هوانوردی را فراخواند.
محمدالله بتاش، وزیر ترانسپورت گفت، طیاره کارگوی امارات عربی به شکل قانونی در میدان هوایی هرات نشست کرده و هیچ نوع بار غیرقانونی نیز در آن نبوده است.
او افزود که این هواپیما بدون تقسیم اوقات از اداره هوایی افغانستان اجازه نشست دریافت کرده بود.
کپیتان حامد، رییس اداره هوانوردی ملکی گفت بار این طیاره 10 موتر نوع لنکروزر و 1.5 تُن مواد غذایی بوده است که فعلاً در قید پولیس می‌باشد.
وزیر ترانسپورت گفت که براساس معلوماتی که این وزارت دریافت کرده، این موترها از یک وزیر سابق کابینه دولت قطر بوده و او قصد کمک آن را به یک مکتب در نیمروز داشته است.
صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه گفت که در این اواخر کسی از قطر به وزارت خارجه درخواست ویزا نداده است و این وزارت نیز به کدام قطری ویزا صادر نکرده است.
به تاریخ 10 ماه جاری یک هواپیمایی عربی که گفته شده بود از قطر است، بدون مجوز در میدان هوایی بین‌المللی هرات نشست کرد.
آن زمان احسان الله حیات، سخن‌گوی والی هرات در تماس تلفونی به اطلاعات با تأیید این رویداد گفت که در پیوند به این مسئله رییس میدان هوایی برکنار شده و شش نفر نیز بازداشت شده است.
آقای حیات گفته بود این هواپیما بدون هم‌آهنگی نشست کرده و قرار است برای بررسی این قیضه هیئتی از کابل اعزام شود.
توضیحات مسئولان در مجلس نمایندگان قناعت اعضای مجلس را برآورده نکرد و شماری از نمایندگان گفتند که اگر نشست قانونی بوده چرا وظیفه رییس و شماری از مسئولان میدان هوایی به تعلیق آمده است.
رییس اداره هوانوردی ملکی هم‌چنان گفت که قرار بود دو پرواز دیگر این چنینی انجام شود؛ ولی پس از به مشکل خوردن این مسئله آن پروازها انجام نشد.
محمدالله بتاش نیز یادآور شد که «پس از انجام این پرواز، شرکت هوایی صافی از اداره هوانوردی درخواست یک پرواز را به‌خاطر انتقال 150 نفر به شکل ویژه کرده که انجام نشد و ما آن‌را به وزارت خارجه ارجاع کردیم؛ زیرا پروازهای وی آی پی مهمانان خارجی از وزارت خارجه اجازه داده می‌شود.»
در چند سال گذشته گزارش‌هایی از ورود و سفرهای غیرقانونی شهروندان عرب به ولایت‌های غربی کشور برای شکار پرندگان کمیاب منتشر شده بود که اعتراضات زیادی را به‌دنبال داشت.
نمایندگان در نشست روز شنبه نیز گفتند که عرب‌ها برای خوش گذارنی و شکار پرنده‌های نایاب که از طرف دولت افغانستان ممنوع است، قصد آمدن به مناطق غربی کشور را داشته‌اند.
نمایندگان هم‌چنان پاسخ‌های مقام‌های مسئول را نوعی طفره‌روی خوانده و گفتند که مقام‌ها پاسخ اصلی را ارائه نمی‌کنند یا معلومات ندارند.
تردیدهای نمایندگان سبب شد که رییس مجلس به کمیسیون ذیربط دستور دهد تا این موضوع را جداً بررسی کرده و به مجلس عمومی گزارش دهد.