ترکیه نیروهایش را از اطراف موصل خارج می‌کند

اطلاعات روز: خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که ترکیه شماری از نیروهای خود را که در پایگاهی در خاک عراق مستقر هستند، از این کشور خارج کرده است.
به نقل از بی‌بی‌سی، این خبرگزاری به نقل از مقام‌های نظامی گفته است که کاروانی حامل ۱۰ تا ۱۲ موتر، اردوگاه «بعشیقه» را ترک کرده و به شمال رفته‌اند.
هنوز مشخص نیست که آیا این نیروهای به ترکیه برمی‌گردند یا در خاک عراق باقی خواهند ماند.
اردوگاه بعشیقه در ۳۰ کیلومتری شمال شرق موصل واقع است. این شهر در کنترل نیروهای گروه داعش است.
ترکیه از سال ۲۰۱۴ میلادی نیروهایی را به هدف آموزش به نیروهای کرد عراق به این اردوگاه اعزام کرد، اما ورود ۱۵۰ نیروی نظامی در اوایل ماه جاری به این منطقه با انتقاد شدید مقام‌های عراقی روبه‌رو شد.
مقام‌های عراق گفته‌اند که ورود این نیروها به خاک این کشور بدون مشورت و هم‌آهنگی با آن‌ها بوده و این اقدام مغایر قوانین بین‌المللی و نقض تمامیت ارضی عراق است.
در تازه‌ترین واکنش‌ها به این اقدام ترکیه، عراق در شکایتی به شورای امنیت سازمان ملل خواهان ترک نیروهای ترکیه از خاک عراق شده است.
اما ترکیه اعزام نیرو را بخشی از مأموریت بین‌المللی این کشور برای آموزش و تجهیز نیروهای عراقی در جنگ علیه نیروهای داعش عنوان کرده است.
احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، روز جمعه هفته‌ی گذشته اعلام کرد که در پی مذاکره با مقام‌های عراقی تصمیم گرفته شده که پرسونل نظامی مستقر در اردوگاه «بعشیقه» را سازمان‌دهی مجدد کنند.
یک مقام نظامی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است که خروج نیروهای ترکیه از اردوگاه بعشیقه بخشی از «سازمان‌دهی جدید» است.