«نامه کری به ظریف» در مورد مصوبه محدودیت مسافرت به امریکا

اطلاعات روز: سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران گفته که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا درباره قانون محدودیت‌های تازه ویزای ایالات متحده به هم‌تای ایرانی خود نامه نوشته است.
به نقل از بی‌بی‌سی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران افزوده که جان کری در این نامه به محمدجواد ظریف «اطمینان داده است که دولت امریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نمی‌دهد این قانون مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.»
جمعه گذشته باراک اوباما قانونی را امضا کرد که با اجرای آن، اتباع ۳۸ کشور عمدتاً اروپایی در صورتی که به ایران و چند کشور دیگر سفر کنند، باید برای ورود به امریکا ویزا بگیرند در حالی که پیش از آن، از گرفتن ویزای امریکا معاف بودند.
این نگرانی در ایران وجود دارد که در صورت اجرا شدن این قانون، سرمایه‌گذاران اروپایی از سفر به ایران صرف نظر کنند.
تصویب لایحه محدودیت سفر بدون ویزا در کنگره امریکا و امضا شدن این قانون از سوی رییس جمهوری امریکا باعث اعتراض دولت ایران و بیش از صد نماینده مجلس شده است.
حسین جابری انصاری، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران گفته که وزیر امور خارجه و تیم هسته‌ای درباره قانون جدید ویزا «۱۰ روز مذاکره سخت و فشرده» با طرف‌های امریکایی و اروپایی در نیویورک، وین، بروکسل و تهران داشته‌اند.
محمدجواد ظریف هم بعد از دیدار با آقای کری در مصاحبه‌ای لایحه جدید را «نامعقول» خوانده بود.
براساس متنی که خبرگزاری‌های ایران از نامه آقای کری منتشر کرده‌اند، در این نامه گفته شده است که دولت امریکا اختیار توقف اجرای تغییرات جدید را دارد، ضمن آن‌که این موضوع «مانع اجرای تعهدات برجام» نمی‌شود.
به گزارش رسانه‌های ایران، آقای کری در این نامه به ابزارهایی چون صدور ویزاهای تجاری ده ساله چندبار ورود و برنامه تسریع در صدور ویزاهای تجاری به‌عنوان ابزارهایی اشاره کرده که دولت امریکا با استفاده از آن‌ها می‌تواند جلوی اثرگذاری قانون جدید بر روابط اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران را بگیرد.