زیان 4.5 میلیارد دالری شرکت توشیبا در سال جاری

اطلاعات روز: شرکت جاپانی توشیبا زیان امسال خود را چهار و نیم میلیارد دالر اعلام کرده است. توشیبا هم‌چنین گفته است که ۶۸۰۰ موقعیت شغلی را به‌دلیل تغییر ساختار حذف می‌کند.
تولیدات توشیبا مجموعه‌ی وسیعی از محصولات مختلف از لپ تاپ تا تلویزیون و هم‌چنین انرژی هسته‌ای را شامل می‌شود.
به نقل از بی‌بی‌سی، انتشار اخبار مربوط به میزان خسارت این کمپنی که رکوردی برای توشیبا محسوب می‌شود، ارزش سهام این شرکت را تقریباً ۱۰ درصد کاهش داده است.
موضوع تغییر ساختار توشیبا پس از آن مطرح شد که مقام‎های این کمپنی در اوایل سال جاری میلادی اعتراف کردند که طی شش سال در باره میزان سوددهی این شرکت مبالغه کرده بودند. این «رسوایی» به استعفای رییس و معاون شرکت توشیبا منجر شد.
به عنوان بخشی از تغییر ساختار این شرکت بزرگ جاپانی، توشیبا کمپنی‌های تولید تلویزیون و ماشین لباس‌شویی خود را در اندونیزی به قیمت ۳ میلیارد ین به کمپنی اسکای ورت که مرکز آن در هنگ‌کنگ است، خواهد فروخت.
توشیبا هم‌چنین به‌دنبال سرمایه‌گذارانی در بخش مراقبت‌های بهداشتی است. اکثر ۶۸۰۰ موقعیت شغلی که قرار است حذف شود، در بخش الکترونیک خواهد بود. این شغل‌ها قرار است تا ماه مارچ سال ۲۰۱۶ حذف شوند.
شماری از این شغل‌ها از طریق ارائه پیشنهاد بازنشستگی به کارکنانی که در جاپان کار می‌کنند، حذف خواهند شد.
کمپنی توشیبا در سال ۱۸۷۵ ایجاد شد و در سال ۱۹۸۵ اولین بار لپ تاپ ساخت این شرکت به بازار جهانی وارد شد. این بخش در حال حاضر تقریباً ۲۰۰ هزار کارمند دارد.
از زمانی که اخبار مربوط به مبالغه در میزان سوددهی این شرکت در ماه اپریل سال جاری منتشر شد، حدود ۴۰ درصد از ارزش سهام توشیبا کاسته شده است.
برخی از مشکلات این کمپنی به وقوع سونامی در سال ۲۰۱۱ میلادی در جاپان مربوط می‌شود.
سونامی به بروز فاجعه در نیروگاه اتمی فوکوشیما که توسط هیتاچی و سایر کمپنی‌ها کار می‌کرد، ضربه زد.
توشیبا هنوز به طور کامل تأثیر فاجعه اتمی فوکوشیما را به این کمپنی ارزیابی نکرده است.