قطب الدین هلال: به حمایت امریکا نیاز داریم

قطب‌الدین هلال، معاون پیشین حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار می‌گوید که افغانستان به حمایت غرب، به‌ویژه ایالات متحده‌ی امریکا نیازمند است. آقای هلال به خبرگزاری بخدی گفت: «ما نیازمند حمایت نظامی و حضور تفنگ‌داران امریکایی نیستیم؛ اما در روابط، اقتصاد و تکنالوژی نیاز به حمایت غرب و امریکا داریم».

هلال تأکید کرد که افغانستان و امریکا باید به منافع هم‌دیگر احترام بگذارند و روابط نزدیکی داشته باشند. قطب‌الدین هلال، از چهره‌های سرشناس حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار است که خود را نامزد انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری کرده است. این حزب‌ یکی از جریان‌های مسلح و تندروی است که نظام کنونی در افغانستان را قبول ندارد و به جنگ مسلحانه‌ی خویش در برابر نیروهای دولتی ادامه می‌دهد.

با این حال، آقای هلال اعلام کرده که او به شکل مستقل خود را نامزد کرده و حمایت حزب اسلامی و آقای حکمت‌یار را ندارد. پیش از این غیرت بهیر، سخن‌گوی حزب اسلامی نیز تأکید کرده بود که نامزدی آقای هلال به عنوان نامزد ریاست جمهوری و نیز انجینیر محمد خان به عنوان معاون د‌کتر عبدالله، خارج از چوکات حزب اسلامی به رهبری حکمت‌یار و یک تصمیم شخصی است.

«به اوباما احترام دارم»

قطب‌الدین هلال‌ می‌گوید که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می‌کند تا روابط نزدیک با واشنگتن برقرار کند؛ روابطی که به گفته‌ی او، استوار بر منافع و احترام متقابل باشد. معاون پیشین حزب اسلامی می‌گوید که اگر او‌ روزی باراک اوباما را ملاقات کند، با او دست خواهد داد و با کمال احترام برخورد خواهد کرد؛ زیرا به‌ گفته‌ی هلال، اوباما رییس جمهور بزرگ‌ترین کشور دنیاست.

این نخستین‌بار است که یکی از افراد نزدیک به گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی از نزدیکی روابط افغانستان با امریکا سخن می‌گوید. قطب‌الدین هلال در جریان یازده سال گذشته، همواره از سیاست‌های دولت افغانستان و کشورهای غربی انتقاد کرده است.

حزب اسلامی نیز تاکنون نپذیرفته است که با دولت افغانستان هم‌کاری کند و تمام هم‌کاری‌های خویش را منوط به خروج نیروهای خارجی، به‌ویژه امریکایی‌ها از افغانستان کرده است. جنگ‌جویان این حزب، علاوه بر نبردهای مسلحانه، مسئولیت برخی از حملات انتحاری که در افغانستان صورت گرفته را نیز بر‌عهده گرفته‌اند.

با این حال، قطب‌الدین هلال می‌گوید که حضور نیروهای خارجی در افغانستان به هیچ‌وجه برای او پذیرفتنی نیست و این نیروها باید براساس جدول زمان‌بندی کشور را ترک کنند. هلال گفت که حضور این نیروها یکی از انگیزه‌های جنگ در افغانستان است. معاون پیشین گلبدین حکمت‌یار می‌گوید که اگر امریکا در راستای تقویت و نیرومندی نظامیان افغان تلاش کند، این تلاش امریکا ستودنی است و او (هلال) از این کار امریکا استقبال می‌کند.

سرنوشت جنگ در افغانستان

قطب‌الدین هلال می‌گوید که با گلبدین حکمت‌یار و رهبران طالبان گفت‌وگو خواهد کرد تا زمینه‌ی پایان دادن به جنگ در افغانستان فراهم شود. او گفت: «اگر خدا بخواهد و پیروز شوم، حکومت یک تنظیمی تشکیل نمی‌دهم، بلکه حکومت وحدتی خواهم ساخت و از سویی هم حکومت من مخلصانه با تحریک طالبان وارد مذاکره خواهد شد، تا صلح در افغانستان تأمین شود».

هلال پذیرفت که در مورد پایان  دادن به جنگ در افغانستان با گلبدین حکمت‌یار و رهبران طالبان صحبت نکرده است، اما او تأکید کرد که انگیزه‌های حزب اسلامی و طالبان برای جنگ را می‌داند و در این مورد با آن‌ها مخلصانه و صادقانه صحبت خواهد کرد. قطب‌الدین هلال می‌گوید که او خواستار تغییر بنیادی در افغانستان است و این تغییر باید در تمامی سطوح اجتماع احساس شود.

هلال گفت: «تغییرات زمانی ایجاد می‌شوند که برادران و خواهران ما باید در عرصه‌ی تعلیم و تربیه پیش‌رفت کنند و طرف‌دار آموزش خواهران به سطوح بالا هستیم». او افزود که مردم افغانستان خواستار تغییرات بنیادی هستند و این تغییر باید در عرصه‌ی اجتماع، تعلیم و تربیه و صلح در جهت پیش‌رفت افغانستان صورت بگیرد. براساس برخی گزارش‌ها، در مناطقی که افراد حزب اسلامی در آن‌جا، فعال‌اند دختران نمی‌توانند به مکتب بروند و حتا افراد این حزب، مکاتب را نیز آتش می‌زنند. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *