پیش‌بینی سال 1395

پیش‌بینی سال 1395

آن عده از جوانان که نوروز قبلی با خود عهد کرده بودند زبان انگلیسی یا عربی یاد بگیرند و هنوز نگرفته اند، این نوروز بازهم با خود عهد خواهند کرد که امسال به هر قیمت که شده باید زبان انگلیسی یا عربی یاد بگیرند. برای این جماعت موفقیت آرزو می‌کنم، البته اگر فیس‌بوک اجازه بدهد.
یک تعداد از پسران جوان امسال خوشبخت می‌شوند، یعنی عروسی می‌کنند، می‌دانم فکر می‌کنید من آدم ساده‌لوحی هستم که عروسی را به مثابه‌ی خوشبختی می‌دانم؛ اشکالی ندارد. البته خوشبختی دخترانی که با این پسران ازدواج می‌کنند، به هیچ عنوان تضمین شده نیست، یعنی معلوم نیست با چه حیوانی ازدواج کرده. و صد البته که از جانب دختران هم تشویش وجود دارد.
در قسمت کار؛ تا حال یکی از شرایط استخدام شدن چند سال تجربه‌ی کاری در زمینه بود، مثلاً انجنیر آب‌رسانی لازم بود و باید کسی یافت می‌شد که ده‌سال در این بخش کار کرده باشد. اما در سال پیش رو، فتح کندی‌کرش تا لیول هزارم نیز به آن اضافه خواهد شد. یعنی فرض کنید در وزارت اقتصاد صدها بست اعلان شده که نیاز به استخدام دارد. یکی از این بست‌ها مدیریت ارزیابی کیفیت تولیدات است، آن‌وقت در قطار شرایط این بست آورده اند که فتح مرحله‌ی هزارم کندی‌کرش سگا! داشتن ده هزار لایک در فیس‌بوک هم حتمی است.
مردم کمی کتاب خواهند خواند، با این حساب جایگاه آن عده از علمای جید که همه چیز را حرام می‌دانند، ثابت خواهند بود. افراطیون مذهب و دین نقش فعالی در تاریک نگه‌داشتن جامعه و ضمیر‌های مردم خواهند داشت و پای منبرهای شان جمعیتی جمع خواهند شد که گویا جنرال دوستم به شبرغان رفته باشد. هاهاهاهاها…
فاصله‌ی حکومت با مردم کم نخواهد شد. مگر این‌که علیه تروریستان اقدامات نظامی شدید شود، مگر این‌که قوانین رعایت شوند، مگر این‌که بازار کار شلوغ شود، مگر این‌که نگاه‌های فاشیستی به نگاه انسانی جای بدهند، مگر این‌که جلوی پرزه‌کردن و قاچاق هیلیکوپتر‌ها و تجهیزات نظامی گرفته شود، مگر این‌که خود مردم دست از یخن هم بردارند و دست به دست هم بدهند. خیلی امیدواری وجود ندارد.
شهرداری کابل وقت نخواهد داشت مشکل جوی‌ها و جویچه‌های کابل را حل کند. بناءً بهتر است هر خانه یک کشتی موقت بسازد تا در صورت باریدن باران، غرق نشوند. خیلی خُب فشار تان پایین نرود، کشتی نسازید، حد اقل موزه بخرید، به فایده خودتان است.
از انتحار و انفجار نمی‌گویم چون اگر تشدید نشود، متوقف نخواهد شد.
وضع دانشگاه‌های کشور اسفناک‌تر از سال گذشته خواهد بود چون یک سال فرصت پیشرفت و آپدیت گذشت اما هیچ اثری از پیشرفت و آپدیت در دانشگاه‌های کشور مشاهده نخواهد شد. خیلی که تغییرات بیاید، چپتر‌ها به شکل کتاب درآید، الباقی همه آرزویی خواهد بود محال!
صنعت و بازار قاچاق کمافی‌السابق در اختیار سازندگان و مجریان قانون خواهد بود. برای قوانین کشور صبر جمیل و برای مردم رنج قلیل آرزو دارم.
برای شماری زیادی از کودکان این سرزمین، بلد شدن دعای مخصوص تشناب رفتن و آداب برگشتن مقدم بر فراگیری جمع و تفریق، ضرب و تقسیم، یا بلد شدن فواید تربوز و ضرورت لبخندزدن خواهد بود. این‌که به آن‌ها فهمانده شود در آب‌های روان ممکن ده نوع ویروس وجود داشته باشد، هیهات گپ است.
فقط دعا کنید پایه‌های برق دیگر چپه نشود، ورنه سر ایالت فلوریدا شرط می‌زنم که ترمیم آن بازهم سه ماه وقت بگیرد. آن‌هم در صورتی که یک پایه در یک منطقه چپه شده باشد. اگر در دو جای متفاوت باشد که فاتحه‌ی روشنایی شب‌ها و انرژی روزها خوانده است.
دزدی‌های شبانه و روزانه کابل هم‌چنان ادامه خواهد یافت مگر این‌که وزارت داخله فرمان جدی صادر کند که هیچ پولیسی حق دزدی و اخاذی از مردم را ندارد و این فرمان را تطبیق کند.
رهبران بازهم در تمام سخنرانی‌های شان مردم را ملت غیور، آزاده و قهرمان خواهند خواند. برای آن‌ها مثل همیشه بیکاری، بیسوادی، جنگ، اعدام‌ها و محاکمه‌های صحرایی در مسیر شاهراه‌ها، گروگان‌گیری‌ها نشانی از بدبختی، شکست و بی‌غیرتی نخواهد بود.
در اخیر، افغانستان عزیز و سربلند ما بازهم در زمینه‌ی مواد مخدر و فساد، مقام اول را در سطح جهان خواهد داشت و در زمینه‌ی ناامنی و جهل و تعصب و افراط‌گرایی، ممکن به مقام سوم یا چهارم هم برسد.
با تمام این‌ها، اجازه ندهید چیزی یا کسی مانع خوشحالی و شادمانی شما شود. در ایام نوروز شادمان و خوش‌وقت باشید.
هر روز تان نوروز، نوروز تان پیروز!

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *