سناتوران: برخى از کشورهاى همسايه مي‌خواهند جلو امضاى پيمان امنيتى را بگيرند

شمارى از اعضاى مجلس سنا‌ مى‌گويند برخى کشورهاى همسايه با امضاى قرارداد امنيتى کابل–‌واشنگتن‌ مخالفت دارند و تلاش مى‌کنند که جلو امضاى اين پيمان را بگيرند. این اعضاى مجلس سنا برخى کشورهاى همسايه را به دست داشتن در حمله‌ی ديروز شهر کابل متهم مى‌کنند و اين عمل را‌ تلاش براى جلوگيرى از تدوير لويه جرگه‌ی مشورتى مى‌دانند.
قرار است که لويه جرگه‌ی مشورتى به هدف بحث روى سند امنيتى بين افغانستان و امريکا‌ با اشتراک حدود ٢٥٠٠ تن‌ به تاريخ ٣٠ عقرب در کابل تدوير يابد. در اثر حمله‌ی انتحاری که ‌روز شنبه (٢٥عقرب) در مقابل دروازه‌ی دانشگاه تعلیم و تربیه و در نزديکى خیمه‌ی لویه جرگه در کابل به وقوع پیوست و مسئوليت آن را طالبان به عهده گرفتند، ١٣ تن، به شمول سه تن از نيروهاى امنيتى کشته شدند و ٢٩ تن به شمول افراد ملکى و نظامى مجروح گرديدند.
عنایت الله احمدزی، عضو مجلس سنا در نشست دیروز اين مجلس‌ حمله‌ی ياد شده را کار سازمان استخباراتى پاکستان خواند‌ و گفت که افغانستان‌ بايد در برابر پاکستان از جديت کار گيرد. وى افزود: «به زاری خلاص نمی‌شویم، باید سرنوشت افغان‌ها معلوم گردد… زندگی کردن بدون نان، لباس و دیگر چیزها خوب است، اما ما نمی‌توانیم تا روز قیامت به کشورهای همسایه عذر کنیم». هم‌چنان وى افزود: «طالبانى که بازداشت مى‌شوند، بايد از بين بروند، به خاطرى که اکثريت کسانى که به اتهام فعالیت‌های تروریستی و تخریبی بازداشت شده‌اند، دوباره رها و به صفوف مخالفین مسلح دولت پیوسته‌اند».
فريده کوچى، عضو ديگر مجلس سنا گفت: «پاکستان و ايران‌ در حمله‌ی ديروز دست داشتند، به خاطرى که آن‌ها خلاف جرگه و امضاى پيمان امنيتى کابل با واشنگتن هستند». هدایت‌الله رهایی، عضو دیگر مجلس سنا نيز گفت که برخى کشورهای همسایه‌ در صدد برهم زدن جرگه‌ی مشورتى‌اند و مى‌خواهند با ايجاد ترس و وحشت، مانع شرکت مردم در جرگه‌ی مشورتى شوند.
اين در حالى است که رنگين دادفر سپنتا، مشاور شوراى امنيت ملى‌ روز شنبه در شورای ملی بدون ارائه‌ی جزئيات بيش‌تر گفت که در ارتباط با سند امنيتى بين کابل‌–‌واشنگتن‌ با کشورهاى همسايه گفت‌وگو شده و تنها يک کشور‌ با امضاى اين پيمان موافقت نکرده است.
نجیبه حسینی، عضو ديگر مجلس سنا گفت که حق و مسئولیت دولت افغانستان است تا با هر کشوری که خواسته باشد، پیمان ببندد. اما وى افزود: «مشوره با مردم اشتباه نیست، اما مشوره با کشورهای همسایه اشتباه است و دولت افغانستان مستقل و خودمختار است».
‌اما بلقیس روشن، يک تن از اعضاى مجلس سنا‌ در مورد جرگه‌ی مشورتى گفت: «اين جرگه، فرمایشی است و هر روز به خاطر مصئونیت امریکایی‌ها‌ افغان‌ها به قتل مى‌رسند». وى اضافه کرد: «طالب به خاطر امریکایی‌ها‌ افغان‌های بی‌گناه را به قتل مى‌رسانند و امریکایی‌ها هم با راه‌اندازی عملیات هوایی‌ افغان‌های بی‌گناه را می‌کشند». وى‌ امضاى پیمان امنیتی را با امریکا مانند معاهده‌ی «دیورند و گندمک» خواند و گفت که اگر این کار صورت گیرد، اشتباهى که در زمان شاه شجاع صورت گرفته بود، تکرار خواهد شد.
عبدالولى راجى، عضو مجلس سنا گفت که وى‌ در جرگه‌ی مشورتى شرکت نمى‌کند. وی افزود: «اگر اين سند را تأييد کنيم يا در جرگه شرکت کنيم، به نام وطن‌فروش در تاريخ افغانستان‌ نام ما ثبت خواهد شد».
محمد علم ایزدیار، نایب اول مجلس سنا که جلسه‌ی دیروزی مجلس سنا را ریاست مى‌کرد، گفت، هرکس مى‌تواند در مورد جرگه و پيمان امنيتى ابراز نظر کند و در مورد اشتراک و عدم اشتراک در جرگه‌ی مشورتى تصميم بگیرد. وى نيز خاطرنشان کرد که برخى کشورهای همسایه‌ با صلح و ثبات در افغانستان مخالفت دارند و مى‌خواهند که جلو امضاى پیمان امنیتی ميان کابل-‌واشنگتن را بگیرند و حکومت دست نشانده‌ی خود را در کشور داشته باشند. به گفته‌ی ایزدیار، کشورهای همسایه در سه دهه‌ی گذشته‌ در امور افغانستان مداخله نموده و نمى‌خواهند ‌افغانستان صلح و امنیت پايدار داشته باشد. وى از نیروهای امنیتی خواست تا برای تأمین امنيت هرچه بیش‌تر لویه جرگه‌ی مشورتى تلاش نمایند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *