نخستین مجتمع تعلیمی و تحصیلی خصوصی برای دختران افتتاح شد

اطلاعات روز: نخستین مجتمع تعلیمی و تحصیلی خصوصی برای دختران به‌نام «مورا» توسط خانم رولا غنی بانوی اول کشور و وزیران تحصیلات عالی و معارف در شهر کابل افتتاح شد.
مجتمع «مورا» با گنجایش 960 دانشجو دارای شفاخانه، کتاب‌خانه مجهز، لابراتوارها و سایر ملحِقات ضروری می‌باشد که در ساحه 20 جریب زمین در شهر کابل ساخته شده است.
به گفته‌ی مسئولان، در این مجتمع تمام خدمات تعلیمی و تحصیلی از طرف زنان برای زنان عرضه می‌شود. این مجتمع با داشتن چهار بخش؛ کودکستان، لیسه، انیستیتوت علوم صحی و دانشگاه در بخش‌های طب معالجوی، اداره و تجارت، کمپیوترساینس، تعلیم و تربیه، قابلگی عالی، تکنالوژی طبی و چند رشته دیگر فعالیت خواهد کرد.
در محفل افتتاح این مجتمع که امروز (سه‌شنبه، 11 جوزا) برگزار شده بود، رولا غنی گفت که با توجه به ارزش‌های افغانی و اسلامی و شرایط کنونی کشور، این اقدام برای رفع ضروریات تعلیمی و تحصیلی دختران یک گام ارزنده و مفید بوده و یک دستاورد خوب در عرصه خدمت‌گذاری به خانم‌ها می‌باشد.
بانوی اول کشور از شاملان این مجتمع خواست تا «خوب بیاموزند و آینده شان را خود رقم زنند.»
فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی نیز روی ضرورت ایجاد زمینه‌ها برای آموزش دانش برای دختران و نقش آنان در بیرون‌رفت از مشکلات کنونی کشور صحبت نموده و گفت وزارت تحصیلات عالی اقدامات موفقانه‌یی را در زمینه انجام داده است.
او گفت که افزایش جذب دختران به نهادهای تحصیلی از طریق امتحان کانکور، تطبیق پالیسی منع آزار و اذیت دختران در نهادهای تحصیلی، توجه به خوابگاه‌ها و پروسه‌ی توزیع بورسیه‌ها نشانه‌ی این عملکردها بوده و تلاش‌های این وزارت در این زمینه ادامه دارد.
خانم مومند گفت امیدوار است مجتمع تعلیمی و تحصیلی «مورا» در جهت عرضه خدمات تعلیمی و تحصیلی مطابق معیارهای موجود و با درنظرداشت نیازمندی‌های جامعه دانش‌محور و پژوهش‌محور به‌صورت موفقانه بدرخشد.
اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف نیز در این برنامه ایجاد مجتمع «مورا» را یک گام ارزنده خوانده و از برنامه وزارت معارف برای ایجاد مکاتب نمونه و معیاری در کشور خبر دارد.