کشتار اورلاندو امریکا را در شوک فرو برد

اطلاعات روز: ساعت دو بجه‌ی پس از نیمه‌شب بود، آغاز روز 23 جوزا. یک مهاجم 29 ساله با سلاح گرم و گلوله‌های بسیار، بالای کلوپ شبانه‌ی همجنس‌گرایان در اورلاندو حمله کرده و دست‌کم 50 نفر را کشت؛ کشتاری که امریکا را در شوک و اندوه فروبرده است.
عمر متین، یک امریکایی افغان‌تبار پس از آن‌که به مدت سه ساعت گروهی از افراد حاضر در کلوپ شبانه را به گروگان گرفته و 53 تن دیگر را زخمی ساخت، توسط نیروهای ویژه کشته شد. پولیس گفته است در جریان این حمله دست‌کم 30 تن نجات یافتند.
اف‌بی‌آی یا پولیس فدرال امریکا گفته است که عمر متین دقایقی پیش از حمله بر این کلوپ شبانه به شماره‌ی 911 (شماره‌ی خدمات اورژانس در امریکا) تماس گرفته و از بیعت خود با گروه تروریستی داعش خبر داده است.
این تیراندازی، مرگبارترین حمله‌ی مسلحانه در تاریخ معاصر امریکا خوانده شده و بارک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا، کشتار اورلاندو را «عملیات ترور و نفرت» نامیده است. او گفته است این حمله، حمله به همه‌ی امریکایی‌ها است و گفته است: «ما از آن نخواهیم ترسید بلکه به‌عنوان امریکایی در کنار هم برای حفاظت از شهروندان‌مان و به دفاع از ملت‌مان علیه کسانی که ما را تهدید می‌کنند، متحد می‌مانیم.»
در همین‌حال دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری از اوباما خواسته است تا استعفا بدهد. هیلاری کلینتون، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز خواهان دو برابر کردن تدابیر امنیتی برای حفاظت امریکا از تهدیدات داخلی و خارجی شد.
در پیوند به این کشتار مرگبار، در تمام ساختمان‌های اداری ایالات متحده‌ی امریکا پرچم‌ این کشور به حالت نیمه‌افراشته درآمده است.
عمر متین کی بود؟
عمر متین در شرکت خصوصی امنیتی «جی 4 اس» کار می‌کرد و مقامات این شرکت گفته‌اند که او برحسب وظایف کاری، سلاح حمل می‌کرد. این شرکت گفته است که دو بار در سال‌های 2007 و 2013 در مورد عمر متین تحقیق کرده بودند اما نکته‌ی خاصی را در مورد او نیافته بودند.

تصویری که رسانه ها از عمر متین منتشر کرده اند
تصویری که رسانه ها از عمر متین منتشر کرده اند

والدین عمر متین از افغانستان به نیویورک مهاجرت کرده‌اند. پدرش، صدیق متین، می‌گوید پسرش از همجنس‌گرایان نفرت داشت. صدیق متین که در صفحه‌ی فیسبوکش ویدیویی را در رابطه به این موضوع منتشر کرده، پسرش را بچه‌ی بسیار خوب و تحصیل‌کرده می‌خواند و می‌گوید: «خبر نداشتم و نفهمیدم که او در دل خود عقده دارد.»
صدیق متین که خودش را رهبر انقلابی برای افغانستان می‌خواند و اعضای «دولت انقلابی انتقالی» خود را نیز در فیسبوک معرفی کرده است، می‌گوید انگیزه‌ی این کار پسرش مربوط به عقاید ضد همجنس‌گرایی می‌شود نه دلایل مذهبی.
او به به رسانه‌های امریکا گفته است که پسرش اخیراً از دیدن دو مرد که در میان مردم در شهر میامی در خیابان همدیگر را در آغوش گرفته بودند، عصبانی شده بود.
صدیق متین از طرف خود و خانواده‌اش از همه معذرت خواسته و می‌گوید که او هم مثل تمام امریکایی‌ها از این اتفاق تکان خورده است.
در همین‌حال ستاره یوسفی، همسر سابق عمر متین که در سال ۲۰۰۹ میلادی به مدت ۴ ماه با آقای متین زندگی کرده بود، می‌گوید که شوهرش مشکل روانی داشته و فرد باثباتی نبوده است.
به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، خانم یوسفی گفته است که خانواده‌اش هنگامی که متوجه شدند عمر متین فحاش و بدرفتار است، وی را از دست او «نجات» دادند. خانم یوسفی گفته است که در خلال چند ماه زندگی مشترکش، آقای متین بر سر موارد بی‌اهمیت و ناچیز مانند نشستن لباس‌ها، به‌طور مرتب او را کتک می‌زد.
پاسخ نفرت با عشق
به گزارش رادیو زمانه، در واکنش به این کشتار، عصر روز یک‌شنبه 23 جوزا، بیش از دو هزار نفر از همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌های تورنتو برای ادای احترام به ۵۰ قربانی کلوپ «پالس» اورلاندو کنار هم آمدند. شرکت‌کنندگان در این برنامه شمع روشن کردند و در سوگ اورلاندو باهم آواز خواندند.
تاکنون نام 20 تن از قربانیان این حمله اعلام شده که از این میان 17 نفر مرد و بقیه زن هستند.

ادای احترام به ۵۰ قربانی کلوپ «پالس» اورلاندو
ادای احترام به ۵۰ قربانی کلوپ «پالس» اورلاندو
دیدگاه‌های شما
  1. تشكر از زخمات بي شايبه تان
    واقعا مطالب را پياپي يكي بعد ديگر مطالعه نمودم
    بسيار خوب بود. براينكه بتوانيد مطالبتان بيشتر مورد توجه و علاقه مندان بيشتري براي خانش پيدا كنيد كوشش بورزيد موضوعات را دقيق و كوتاه تر بنويسيد
    … البته جسارتا قصد انتقاد نداشتم فقط در حد پيشنهاد بود
    باز هم ممنون!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *