رییس جمهور غنی: امیدوارم حکومت برآمده از آرای مردم در ترکیه پابرجا بماند

اطلاعات روز: پس از آن‌که کودتای گروهی از سربازان ارتش در ترکیه ناکام ماند، اکنون ارگ ریاست جمهوری با نشر بیانیه‌یی گفته است که جریانات جاری ترکیه را با دقت تمام دنبال می‌کند و امید دارد تا حکومت برآمده از آرای مردم در ترکیه پا برجا بماند.
جمعه شب گروهی از نظامیان ترکیه تلاش کردند تا قدرت را در ترکیه به‌دست بگیرند و با نشر بیانیه‌یی از تلویزیون ملی ترکیه (تی آر تی) گفتند که برای دموکراسی و حقوق بشر اداره امور را به‌دست گرفته‌اند.
بن‌علی ایلدرم، نخست وزیر ترکیه در واکنش به آن گفت که اجازه نمی‌دهد تلاش‌های غیرقانونی گروهی در ارتش به نتیجه برسد و پس از آن رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در پیامی از طریق اسکایپ از مردم ترکیه خواست در مقابل حرکت نظامیان به خیابان بیایند.
ارگ ریاست جمهوری در بیانیه‌اش گفته است که مردم و حکومت افغانستان تجربه‌های تلخ کودتاها را در خاطره و اذهان خود دارند و نظام‌های برآمده از آرای مردم را موثرترین شیوه انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز می‌دانند. در این بیانیه گزینه‌های کودتا و نظامی‌گری مانع اصلی در برابر مردم سالاری، ثبات و توسعه خوانده شده است.
در همین حال ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی هم با نشر اعلامیه‌یی کودتای ناکام نظامیان و عساکر در ترکیه را غیرمسئولانه و برخلاف تعهد وظایف نظامیان خوانده و گفته است که این عمل ناکام را با شدیدترین الفاظ محکوم و حمایت و پشتیبانی خویش را از رییس جمهور اردوغان، حکومت و مردم ترکیه در این لحظات حساس و تاریخی اعلان می‌کند.
کودتا در ترکیه درحالی ناکام خوانده می‌شود که رجب طیب اردوغان درحال سپری کردن تعطیلات بود. او از مکان نامعلوم از طریق اسکاپیت از هوادارانش خواست تا به خیابان آمده و مانع کودتاچیان شوند. پس از آن شماری زیادی از مردم به خیابان آمده و به خواست رییس جمهور ترکیه پاسخ مثبت دادند.
رییس جمهور ترکیه همچنان گفت که عوامل کودتا تاوان سنگینی خواهند پرداخت.