قندوز در لبه‌ی سقوط؛ نیروهای کماندو رسیدند

اطلاعات روز: گزارش‌های ضد و نقیض از درگیری طالبان با نیروهای امنیتی در مرکز شهر ولایت ناامن قندوز منتشر شده است. گزارش‌های منشتر شده در چند ساعت گذشته نشان‌گر تعقیب و گریز میان دو طرف است. برخی گزارش‌ها حاکی است که پس از حمله‌ی طالبان از چند جهت بر شهر قندوز و درگیری چندین ساعته با نیروهای امنیتی، حوالی شام امروز جنگجویان این گروه بخش‌هایی از شهر را به تصرف خود درآورده‌اند. گروه طالبان نیز ویدئوهایی را منشتر کرده که نشان می‌دهد جنگجویان این گروه در چوک شهر رسیده و پرچم خود را در مرکز چوک و نقاط دیگر شهر برافراشته‌اند.
صبح امروز مقام‌ها از ولایت قندوز خبر دادند که طالبان حوالی ساعت سه بامداد از چهار جهت به شهر قندوز حمله کرده و بخش‌هایی از شهر را به‌تصرف خود درآورده‌اند. گزارش‌ها می‌رساند که طالبان از سه‌درک در جنوب شهر قندوز، روستای زاخیل در غرب، چرخاب در شرق و روستای ناصری‌ها در جنوب‌شرق بر شهر قندوز حمله کرده‌اند. اما بعد از ظهر امروز گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از این‌که طالبان به عقب زده شده و نیروهای امنیتی پیشروی کرده‌اند.
فرمانده پولیس قندوز حوالی ساعت دو امروز در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشت: «صبح امروز (دوشنبه) مخالفین مسلح دولت از سه طرف بالای مرکز ولایت کندز حمله نمودند که خوشبختانه با تلفات سنگینی روبه‌رو شدند. والی کندز که خود رهبری نبرد را در این ولایت به عهده دارد به تمامی شهروندان ولایت کندز اطمینان می‌دهد که به دشمن فرصت دوباره‌ی سقوط کندز داده نخواهد شد.»
حوالی شام امروز گزارش‌هایی از سقوط شهر قندوز منتشر شد. برخی رسانه‌ها به نقل از شماری از اعضای شورای ولایتی قندوز سقوط بخش‌های عمده و چندین اداره‌ی مهم دولتی را گزارش دادند.
دفتر مطبوعات والی قندوز  در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشت: «امشب (دوشنبه‌شب) قندوز به گورستان طالبان مسلح و مزدور مبدل می‌شود… هرگز سقوط نخواهد کرد…»

نیروهای تازه‌نفس به قندوز رسیده‌اند
وزارت دفاع ساعت هفت شام اعلام کرد که نیروهای تازه‌نفس به قندوز رسیده‌اند و دشمن توان مقابله را ندارد.
امروز نیز وزارت دفاع سقوط شهر قندوز را تکذیب کرد و در اعلامیه‌یی نوشت که « یک تعداد از افراد آشوب‌گر و تروریست حوالی (روز گذشته) در بعضی ساحات مسکونی شهر قندوز از قبیل بندر کابل، انگور باغ، تپه‌ی خاکی حوزه‌ی سوم، باغ شرکت و زرخرید به‌طور دزدانه در منازل رهایشی مردم داخل شده، اهالی ملکی را سپر قرار داده و دست به آشوب‌گری و هراس‌افگنی زده، ولی قوای بیدار و قهرمان دفاعی و امنیتی کشور با حمایه‌ی قوای هوایی علیه آشوب‌گران و دهشت‌افگنان دست به‌کار شده هراس‌افگنان را سرکوب و وضعیت امنیتی شهر کندز کاملً تحت کنترل و نظارت قوای امنیتی دولت قرار دارد.»
اعلامیه افزوده که «نیروها ی عملیاتی با جلوگیری از تلفات ملکی با احتیاط در تعقیب هراس‌افگنان می‌باشند.»
شاه حسین مرتضوی معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امشب در صفحه‌ی فیس‌بوک خود با انتشار تصاویری از نیروهای کماندو نوشت که: «کماندو‌ها به قندوز رسیده‌اند. قندوز گورستان تروریستان خواهد شد. نشست بروکسل با موفقیت به نفع مردم افغانستان پایان خواهد یافت. جنگ روانی تروریستان و برخی حلقات سیاسی برای تحت شعاع قرار دادن موفقیت دولت و مردم افغانستان در نشست بروکسل ناکام خواهد شد.»
همچنان گزارش‌هایی منتشر شد که جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس‌جمهور فرماندهی و هماهنگی نیروهای امنیتی در قندوز را بر عهده گرفته است.

جنرال دوستم، معاون رییس جمهور در مرکز سوق و اداره وزارت دفاع ملی
جنرال دوستم، معاون رییس جمهور در مرکز سوق و اداره وزارت دفاع ملی

حمله‌ی طالبان بر مرکز شهر قندوز در حالی‌ست که سال گذشته نیز در ششم همین ماه طالبان شهر قندوز را تصرف کردند و مدت سه روز کنترل شهر را به دست گرفتند.
حمله‌ی گسترده‌ی فعلی طالبان بر این ولایت همزمان است با سفر رییس‌جمهور و رییس اجراییه به بلجیم به‌منظور شرکت در نشست دو روزه‌ی بروکسل در مورد افغانستان.