افغانستان تا سال 2020 برای انکشاف و توسعه 15.2 میلیارد دالر کمک دریافت می‌کند

اطلاعات روز: نمایندگان 70 کشور و 20 نهاد بین‌المللی در کنفرانس دو روزه‌ی بروکسل متعهد شدند تا سال 2020 میلادی 15.2 میلیارد دالر امریکایی برای افغانستان در بخش اولویت‌های انکشافی کمک کنند.
در پایان این کنفرانس که به تاریخ 4 و 5 اکتوبر (13 و 14 میزان) در پایتخت بلجیم برگزار شده بود، رییس اجراییه کشور از تعهد جامعه جهانی در قبال کشور استقبال کرده و گفت تعهداتی که طی چند ساعت گذشته حاصل شده، بسیار موثر و دلگرم کننده است. به گفته‌ی او، این تعهدات پیام شفاف امید و حمایت را به مردم افغانستان، آن‌هم در زمانی که کشور با تهدیدات امنیتی، مشکلات اقتصادی، چالش‌های سیاسی و منطقه‌یی روبرو است، می‌دهد.
هیأت افغانستان که در رأس آن رییس جمهور غنی قرار داشت، در این کنفرانس چند سند مهم در رابطه با استراتژی ملی خودکفایی، توسعه ملی زیربناها، توان‌مندسازی زنان افغانستان، توسعه شهری و میثاق شهروندی و سند پاسخ‌دهی متقابل افغانستان و جهان را ارایه کردند.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه کشور در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که جامعه جهانی و کشورهای کمک کننده بعد از ارزیابی موفقانه تعهدات افغانستان مبلغ 15.2 میلیارد دالر را در بخش‌های اولویت‌های انکشافی کشور برای چهار سال آینده تعهد نمودند. او نوشته است 3.8 میلیارد دالر برای هر سال در نظر گرفته شده است.
در کنفرانس بروکسل اعلام گردید که یک میلیارد و 700 میلیون دالر از سوی آلمان، حدود یک میلیارد دالر از سوی بریتانیا، حدود یک میلیارد دالر از سوی هند، 900 میلیون دالر از سوی چاپان، 600 میلیون دالر از سوی ترکیه، 87 میلیون دالر از سوی ناروی، 500 میلیون دالر از سوی پاکستان و 100 میلیون دالر از سوی عربستان سعودی طی چهار سال آینده به افغانستان کمک خواهد شد.
کشورهای کمک کننده به افغانستان در کنار پرداخت این کمک‌ها، از افغانستان خواسته‌هایی هم دارند. هند از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و در کنار کمک مالی گفته است از ثبات در افغانستان نیز حمایت می‌کند. چاپان گفته است که به افغانستان کمک می‌کند تا در زمینه‌ی کمک به مهاجرین و بی‌جاشدگان در این افغانستان و برنامه‌های توسعه‌یی کمک کرده باشد.
آلمان نیز کمک‌های خودش را به مبارزه با فساد اداری و برگشت مهاجرین افغان که درخواست پناهندگی آنان پذیرفته نشده است، مشروط کرده است.
ترکیه گفته در کنار کمک مالی یک دانشگاه ویژه برای زنان نیز در افغانستان می‌سازد و کمک‌های خود را به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد.
ناروی گفته است حکومت افغانستان باید در مقابل تعهد خود را در زمینه اصلاحات سیاسی و انتخاباتی عملی سازد.
در همین حال رییس جمهور غنی در کنفرانس بروکسل برای افغانستان در نشست زیر نام «مشارکت برای آبادانی و صلح» صبحت کرد و به کشورهای کمک کننده تعهد سپرد در راستای کاهش فقر و از بین بردن آن تلاش کند. او در نشست‌ها و سخنرانی‌های جداگانه‌اش نیز بر اراده خلل ناپذیرش برای زدودن فقر و فساد اداری و ایجاد یک افغانستان قوی، باثبات و دارای اقتصاد خوب تاکید کرد.

کنفرانس خبری مشترک رییس جمهور غنی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان کنفرانس بروکسل
کنفرانس خبری مشترک رییس جمهور غنی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان کنفرانس بروکسل

آقای غنی در این نشست گفت: «فقر چالش متداوم است و 39 درصد مردم ما تحت خط فقر قرار دارند. عاید روزانه شان 1.35 دالر است و این بدان معنا است که یک یا دو مرتبه روزانه غذا می‌خورند و امکانات اندک برای رفتن کودکان شان به مکاتب دارند. من از تعهدات جدید و سخاوتمندانه‌ی شما به نمایندگی از مردم فقیر کشورم ابراز سپاس می‌کنم و ما در راستای کاهش فقر و از بین بردن آن تلاش‌های خستگی ناپذیر خواهیم کرد.»
کنفرانس بروکسل برای افغانستان درحالی به پایان می‌رسد که همزمان با برگزاری این کنفرانس طالبان حملات شدیدی را در چندین ولایت افغانستان به راه‌انداخته‌اند. در قندوز جنگ شدید بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان جریان دارد و گزارش‌ها از شهر قندوز حاکی است که هزاران نفر شهر را به دلیل جنگ و تهدیدات موجود ترک کرده‌اند. در هلمند یک ولسوالی سقوط کرد و فرمانده پولیس آن نیز از سوی طالبان به شهادت رسید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *