نماینده‌ی ویژه‌ی پاکستان در امور کشمیر: جاده‌ی منتهی به صلح کابل از کشمیر می‌گذرد

اطلاعات روز: مشاهد حسین سید، نماینده‌ی ویژه‌ی پاکستان در امور کشمیر در یک سخنرانی در واشنگتن گفته است که صلح در افغانستان با مسایل جاری در کشمیر پیوند دارد و برای صلح دو منطقه، تنها یک راه‌حل وجود دارد و نمی‌توان صلح این دو منطقه را در بخش‌های جداگانه از هم تقسیم کرد.
او در جلسه‌یی در مرکز استیمسون واشنگتن گفته است که جاده‌ی منتهی به صلح کابل از کشمیر می‌گذرد و نمی‌توان در کابل صلح داشت و کشمیر را گذاشت تا بسوزد، این‌گونه صلح اتفاق نمی‌افتد.
به نقل از طلوع نیوز، این نماینده‌ی ویژه‌ی پاکستان گفته است: «شما امریکایی‌ها همواره از صلحی جامع حرف می‌زنید، پس بگذارید مردم آسیای جنوبی بیش از این میزبانان خصومت‌های گذشته نباشند. بگذارید به جلو حرکت کنند.»
همزمان با او، شیرزا منسب، عضو شورای ملی پاکستان و فرستاده‌ی نخست‌وزیر پاکستان برای کشمیر نیز در همین جلسه گفته است که مسأله‌ی اصلی ما این بار صلح در کشمیر است و هیچ صلحی در منطقه حاکم نخواهد شد اگر مسأله‌ی کشمیر حل نشود.
او گفته است: «این یک مسأله‌ی بین‌المللی است، این مشکلی داخلی نیست. خطر هم اکنون بسیار بالاست، ما دو کشور همسایه دارای قدرت هسته‌یی هستیم، بنابراین نیاز است تا صلح در خصوص کشمیر داشته باشیم، و سپس دیگر مسایل حل خواهند شد.»
خانم شیزرا گفته است که نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بارها برای گفت‌وگو در خصوص کشمیر بدون هیچ پیش‌شرطی پیشنهاد داده است اما همواره این موضوع از سوی هند رد شده است.
او گفت: راه پیشرفت در مذاکرات است. ما آماده‌ی گفت‌وگو در خصوص هر موضوعی هستیم. این هند است که می‌گوید فقط در خصوص یک موضوع صحبت می‌کند. ما اما آماده‌ایم تا در خصوص این موضوع و هر موضوع دیگری صحبت کنیم.»
این برای نخستین بار است که پاکستان مسأله‌ی صلح در افغانستان را با مسایل جاری در کشمیر مرتبط می‌سازد. پس از جدایی پاکستان از هند، کمشیر تبدیل به محل مناقشه میان دو طرف شد و تاکنون برسر موضوع کشمیر میان هند و پاکستان سه جنگ رخ داده است. هند ادعای مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر را دارد اما پاکستان با این ادعا مخالف است.
نماینده‌ی ویژه‌ی پاکستان در امور کشمیر، آقای سید، از امریکا خواسته است تا در خصوص موضوع کشمیر مداخله کرده و از هند بخواهد تا با پاکستان مذاکرات در خصوص این مسأله را آغاز کنند، زیرا امریکا نفوذ فشار بر هند را دارد. او گفت: «ما از امریکا می‌خواهیم از هند بخواهد تا مذاکرات‌مان را در این خصوص آغاز کنیم، تا هر چه زودتر خشونت علیه حقوق بشر در کشمیر را خاتمه داده و مطمئن شویم که تمامی قطع‌نامه‌های سازمان ملل در کشمیر عملی می‌گردد.»
مشاهد حسین سید در پاسخ به سوالی گفت پاکستان آماده‌ی انجام هر کاری برای اعتماد سازی میان دو کشور می‌باشد تا بتوان مذاکرات را آغاز کرد.
تنش‌ها میان هند و پاکستان پس از آن بالا گرفته است که ماه گذشته تروریستان یک پایگاه نظامی را در کشمیر زیر اداره‌ی هند هدف قرار دادند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *