FILE - In this May 27, 2016 file photo, a member of a breakaway faction of the Taliban fighters guards a gathering in Shindand district of Herat province, Afghanistan. After months of debate, the White House has approved plans to expand the military's authority to conduct airstrikes against the Taliban when necessary as the violence in Afghanistan escalates, senior U.S. and defense officials said Thursday. Afghan officials welcomed the change. (AP Photos/Allauddin Khan, File)

همه در پاکستان

سه تن از نمایندگان طالبان از قطر به پاکستان رفته. حدس و گمان‌ها در مورد رفتن طالبان به پاکستان متفاوت است.
حضرت عمر زاخیلوال سفیر کبیر افغانستان در اسلام‌آباد گفت: بر اساس معلوماتی که بنده به‌دست آورده‌ام، خبر ندارم این هیأت سه نفر طالبان به پاکستان چکار آمده‌اند. اما یک مقام که از پیش سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در حال تیرشدن بوده، گفته که آقای زاخیلوال شکسته‌نفسی می‌فرماید. همین حالا سه میلیون دالر وعده شوید، کل چیز را به شما خواهد گفت.
یک مقام دیگر دولت افغانستان در کابل که اسمش فاش نشده گفته: طالبان رفته که گزارش نشست‌های محرمانه‌ی‌شان با آقایان محمد حنیف اتمر و معصوم استانکزی را به سمع مقامات پاکستانی برسانند. البته او در آخر سخنانش می‌خواست چیزی دیگری هم بگوید، اما یادش آمد که آن گپ خطرناک است، به همین خاطر نگفت.
شورای عالی صلح طبق معمول در باغ نیست. سلام و احترام دارند خدمت‌تان و از بارگاه ایزد متعال برای شما آرزوی سرفرازی می‌کند. یکی از اعضای این شورا گفت که داکتر صاحب اشرف غنی لطف دارد. هرچند که ما هیچ خبر نداریم گپ از چه قرار است، اما همچنان بودجه‌ی خویش را در اسرع وقت به مصرف می‌رسانیم.
وزارت خارجه پاکستان هم گفته ما مثل وزارت محترم خارجه‌ی افغانستان بی‌خبریم. طالبان چوقت آمده؟ به سر مادر اولادا اگر خبر باشیم.
یکی از مقامات طالبان گفته که ما در مورد نشست‌های پنهانی خویش با نمایندگان حکومت وحدت ملی به پاکستان خبر داده بودیم، اما بازهم پاکستان تعدادی از اعضای بلندپایه‌ی شورای کویته را بازداشت کرده. این مقام شکایت داشت که دنیا خیلی بی‌رحم شده. اگر گزارش ندهیم هم بازداشت می‌کنند، اگر گزارش هم بدهیم، بازداشت می‌کنند. وی از جهانیان پرسید که این چه حال است؟
رسانه‌های خارجی گفته که برای طالبان صلح با حکومت افغانستان آن‌قدرها که ما فکر می‌کنیم، اهمیت ندارد. پاکستان تعدادی از افراد مهم طالبان را در پاکستان بازداشت کرده، این هیأت سه نفری هم رفته که در مورد آن‌ها با حکومت پاکستان مذاکره و در نهایت معامله بکنند. این‌که حاصل این معامله برای مردم افغانستان چه خواهد بود، در هفته‌ها و ماه‌های بعدی خواهیم دید. رسانه‌های خارجی دعا کرده که تلفات کمی بر افغانستان تحمیل شود. یکی از مقامات طالبان به همین رسانه‌های خارجی گفته که پاکستان خوش ندارد از جریان مذاکرات صلح دور باشد، برای همین این هیأت سه نفری رفته که چیز کند. خُب دیگه، بعضی وقت‌ها این‌گونه می‌شود.
اما ذبیح‌الله مجاهد طی یک تماس تلفونی، اول به زبان شیرین پشتو یک کمی خندید، سپس گفت: چقدر این دنیا نفرت‌انگیز شده! چقدر ما مردم ساده هستیم! هر وقت که نفرای ما به پاکستان می‌روند، کل دنیا فکر می‌کنند که طالبان رفت که با پاکستان کدام نقشه‌ی شوم بکشد. خدمت تان عرض شود که هیأت ما رفته با حکومت پاکستان برای حل مشکلات مهاجرین گفت‌وگو کنند. کدام برنامه‌ی دیگر نیست. وی گفت ما برعکس دولت افغانستان، دوست نداریم برای مهاجرین مشکل خلق کنیم.
کارشناسان ارشد می‌گویند که منظور ذبیح‌الله مجاهد اشاره به خلق مشکل از سوی حکومت وحدت ملی برای پناهجویان افغانستان در کشورهای اروپایی است که حکومت وحدت ملی حاضر شد در بدل یک مبلغ پول، قبول کنند که کشورهای اروپایی آن پناهجویان را به‌صورت اجباری اخراج بکنند. اما احمد بهزاد وکیل پارلمان گفت که ارگ ریاست جمهوری با هزار بدبختی امنیت چهاربغل ارگ را به زحمت می‌گیرد، چطور می‌تواند امنیت پناهجویان را در صورتی که از کشورهای اروپایی اخراج شوند، بگیرد.
یکی دیگر از طالبان که نخواست ذبیح‌الله مجاهد در مورد او مشکوک شود، گفت: منظور احمد بهزاد حمله بر جنبش روشنایی است که در چند کیلومتری ارگ صورت گرفت و در آن ده‌ها انسان بی‌گناه کشته شدند و صدها نفر دیگر تپیان شول! اما مقامات امنیتی این استدلال طالبان را به کلی رد کرده گفتند که ما تا هنوز سخنان بهزاد را نشنیده‌ایم، بنأ نظری در این قسمت نداریم. اما تاکید می‌کنیم که استدلال طالبان یک استدلال شیطانی است. خداوند دشمنان افغانستان را نابود کند.
بلی! این‌گونه شد که با سفر سه طالب در پاکستان، همه رفتند به پاکستان!

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *