جنرال دوستم: برای غنی پشتون و برای عبدالله تاجیک مهم است

اطلاعات روز: جنرال عبدالرشید، معاون اول رییس‌جمهور، اشرف غنی رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه را به «قوم‌گرایی» متهم کرده می‌گوید که برای آقای غنی کسی که پشتون باشد مهم است و برای آقای عبدالله کسی که تاجیک باشد.
آقای دوستم که از عملیات نظامی ولسوالی غورماچ فاریاب به جوزجان برگشته، در یک نشست خبری در شهر شبرغان گفت که افراد زورمند در امور کار وزارت‌های داخله و دفاع مداخله می‌کنند و از افراد فاسد و بیکاره حمایت می‌کنند.
جنرال دوستم به‌صورت مستقیم رییس‌جمهور و رییس اجراییه را متهم می‌کند که از طرفداران و قوم شان حمایت می‌کنند. به گفته‌ی دوستم، اگر کسی که از قوم رییس‌جمهور یا از قوم رییس اجراییه باشد، اگر فاسد و بیکاره هم باشد، نزد آن‌ها عزیز است.
دوستم گفت: «نزد داکترصاحب عبدالله تاجیک که باشد؛ هرچه که باشد، ناتوان باشد، نزد مردم نام نیک نداشته باشد [خوب است] و نزد رییس صاحب جمهور کسی که پشتو گپ بزند، آدم خوب است و اگر پشتو گپ بزند و از لوگر اگر باشد بسیار خوب است.»
آقای دوستم از سیاست حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و می‌گوید که این گونه سیاست کشور را به انزوا خواهد کشاند.
او می‌گوید که رهبران حکومت مسئولیت کلان تاریخی دارند و اگر فکر ملی نداشته باشند، نه جلو فساد گرفته می‌شود نه پروژه‌های کلان تطبیق.
آقای دوستم چندی پیش برای رهبری جنگ و بازپس‌گیری ولسوالی غورماچ به ولایت فاریاب رفته بود. اما برخی گزارش‌های تازه حاکی است که آقای دوستم به‌خاطر این که فرماندهان به اوامرش توجه نمی‌کنند جنگ فاریاب را نیمه تمام گذاشته و به جوزجان برگشته است.
این گونه اظهارات معاون نخست رییس‌جمهور تازگی ندارد. او بارها از انحصارگری قدرت از سوی رییس‌جمهور انتقاد کرده است.
اما آنچه که از این گونه اظهارات و نارضایتی شماری دیگر از مقام‌های بلند پایه‌ی حکومتی بر می‌آید این است که میان رهبران حکومت وحدت ملی اختلاف‌های شدید وجود دارد.
در همین حال، احمدضیا مسعود، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب نیز در همایشی در ولایت پنجشیر، حکومت را به قومی‌ساختن و سیاسی‌ساختن نهادها متهم کرده است.
آقای مسعود گفته: «این چه فایده می‌کند که من امروز در حکومت باشم و کُل تاجیک‌ها را در حکومت شامل سازم. چه فایده می‌کند که یک برادر پشتون ما که در رأس حکومت است، کل نهادهای دولتی را از وطن‌داران پشتون پُر بسازد. این هیچ فایده نمی‌کند.»
اظهاراتی که اختلاف‌های شدید میان سران حکومت وحدت ملی را نشان می‌دهد در حالی‌ست که ناامنی‌ها در نقاط مختلف کشور افزایش یافته و حضور داعش در ولایت‌های شمالی در سال آینده یکی دیگر از نگرانی‌هاست.
پیشتر از این جنرال دوستم از جابه‌جایی هزارها داعشی در ولایت‌های شمالی در بهار آینده هشدار داده بود. اکنون آقای مسعود نیز از احتمال افزایش فعالیت‌های طالبان و داعشیان در بهار آینده ابراز نگرانی کرده است.