واکنش‌ها به تلف شدن غیرنظامیان در قندوز

نیروهای ویژه‌ی اردوی ملی چهارشنبه‌شب هفته‌ی گذشته در قندوز عملیاتی را انجام دادند که در آن دست‌کم سی غیر نظامی کشته شدند. کشته‌شدن غیرنظامیان هرچند که اتفاق غیرمعمول و تازه‌یی نیست، اما واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. این واکنش‌ها عبارت‌اند از:
وزارت دفاع ملی: ما اطلاعات حاصل کردیم که سران طالبان در منطقه‌ی بوز قندهاری تجمع دارند. این سران، زیاد ارشد بودند و در کمتر از دو سال اخیر، دوبار قندوز را سقوط دادند. بناءً تصمیم گرفتیم به آن‌ها حمله کنیم. حمله کردیم زمینی، نزدیک بود شکست بخوریم، کمک هوایی طلب شد، فرستادیم. وقتی از طریق هوا زدیم، چند مولوی و آخند بلند‌پایه‌ی طالبان را کشتیم. متاسفانه در آن غیرنظامیان نیز تلفات دادند. یک مقام تقریباً سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت که متاسفانه جای غیرنظامیان همیشه و در همه‌جا خالی است، حتا در اطلاعات استخباراتی.
مقام ولایت قندوز: منطقه‌ی بوز قندهاری نزدیک پل آلچین است. پل آلچین پلی است که ما یک روز به مردم قندوز و به حکومت مرکزی قول داده بودیم هیچ اتفاقی برایش نیافتد، اما بعد از ظهر همان روز بمب‌گذاری و منفجر شد. پالیسی مقام ولایت قندوز این است که تلفات غیرنظامی را به حداقل برساند و ما افتخار می‌کنیم که در انفجار پل آلچین، به هیچ کسی آسیب نرسید. حتا یک بُز هم کشته نشد.
ریاست اجراییه: ما خواهان توقف خون‌ریزی میان مسلمانان هستیم. از حوثی‌های یمن خواهش می‌کنیم دست از ظلم بردارند و اجازه بدهند عربستان آن‌ها را تا آخرین کودک بمباران کند. کعبه‌ی شریف که در مکه‌ی مکرمه واقع است، قبله‌ی تمام مسلمانان جهان است و اهانت به مکه، برای افغان‌ها غیرقابل تحمل خواهد بود. باز نگویید که نگفته بودید. در همین حال، ما طالبان را همواره (ایتو نشده که خدای نکرده کدام سکتگی رخ داده باشد) با شدیدترین الفاظ تقبیح کردیم، چه زمانی‌که در کابل انتحاری می‌کنند، چه زمانی‌که از مردم به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. خدای جزای‌شانه بته!
ریاست‌جمهوری: رییس‌جمهور محمد اشرف غنی، در تماسی مملو از اندوه، کشته‌شدن غیرنظامیان را به کافه‌ی ملت افغانستان تسلیت عرض نمود و گفت که درد غیرنظامیان، درد تمام مردم افغانستان است. من از نگاه قانونی و از نگاه شرعی می‌فهمم که پیام‌تان برای گرفتن انتقام از جنایت‌کاران چیست. اما چاره چه؟ میان نگاه شرعی به مسایل و عملکرد سیاسی همیشه زمین تا آسمان تفاوت است.
وی از مردم خواست که به‌لحاظ شرعی و قانونی این درد را تحمل کنند. وی سپس در ستایش از توانایی‌های مردم گفت: چه کسی می‌گوید این مردم دلیر تحمل ندارند؟ هرکه می‌گوید خدا لعنتش کند، به من معرفی کنید که شخصاً این قضیه را پیگیری کنم.
قوماندانی عمومی قوت‌های خارجی: طالبان از راه نظامی‌گری پیروز نخواهند شد. ما بارها گفته‌ایم که نیروهای امنیتی افغانستان اراده‌ی قاطع دارند. طالبان اگر قصد دارند پیروز شوند، باید راه‌های دیگر را جست‌وجو کنند. ما به‌لحاظ قانونی نمی‌توانیم به آن‌ها مشوره بدهیم که از چه راهی می‌توانند پیروز شوند، اما همین‌قدر می‌گوییم که از راه نظامی پیروز نخواهند شد. چرا که در زبان انگلیسی این‌طور یک کلمه یا عبارت وجود ندارد که اراده‌ی قاطع نیروهای امنیتی را توصیف بتواند. اما فعلاً این عبارت را می‌گوییم: They are good, thank you. What about you?
شماری از فعالین مدنی: کشته‌شدن غیرنظامیان در قندوز یک بار دیگر ثابت ساخت که افغانستان در شرایط خوبی قرار ندارد. ما از حکومت خواهان راه‌حل بهتر هستیم، این راه‌حل جواب‌گوی نیازمندی‌های ما نیست.
شورای امنیت ملی: طالبان یک بار دیگر ثابت ساختند که توانایی مقابله با نیروهای شجاع امنیتی افغانستان را ندارند. خواهش ما از مردم افغانستان این است که کجای کار طالبان اسلامی است؟ به حول و قوه‌ی الهی، هر روز که می‌گذرد، طالبان بیشتر ثابت می‌سازند که آن‌ها به دین اسلام که منبع حیات و سعادت دنیوی و اخروی است، پای‌بند نیستند. مردم افغانستان همیشه به دین مبین اسلام پای‌بند بوده. ما نیز معتقدیم که نیکوترین بنده نزد خداوند (ج)، کسی است که از هر لحاظ خوب باشد. ما به هیچ‌وجه باور نداریم که طالبان نزد خداوند جایگاهی داشته باشند، هیچ شک نیست که آخرت‌شان نیز مثل دنیای‌شان در شورش‌گری و تروریسم سپری شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *