یک زن افغان برنده‌ی جایزه‌ی زنان در نوآوری سال 2016 بریتانیا شناخته شد

اطلاعات روز: شکردخت جعفری، زنی افغانی از ولایت دایکندی به‌دلیل ارائه‌ی روش جدید پرتودرمانی برای بیماران سرطان، برنده‌ی جایزه‌ی زنان در نوآوری سال 2016 بریتانیا شد.
خانم جعفری دانشجوی دوره‌ی دکترا در رشته‌ی فیزیک طبی در دانشگاه ساری بریتانیا است. او شرکت «TrueInvivo» را تأسیس کرده تا بتواند نتایج تحقیقاتی خود در زمینه‌ی بهبود پرتودرمانی بیماران سرطانی را صنعتی کند و در دسترس عموم شفاخانه‌ها در سراسر دنیا قرار دهد.
این رقابت توسط نهاد نوآوری بریتانیا (Innovate UK’s infocus awards) راه‌اندازی شده و هدف آن حمایت از زنانی است که می‌تواند الگو و الهام‌بخش برای سایر زنان باشند. هدف این رقابت سراسری در بریتانیا، شناسایی، الگوسازی و توانمندسازی زنان مخترع است که ظرفیت رهبری در عرصه‌ی نوآوری و کارآفرینی را دارا هستند.
نهاد نوآوری بریتانیا برای هر برنده، ۵۰ هزار پوند انگلیسی جایزه می‌دهد.
دانشگاه ساری گزارش داده که شرکت شکردخت جعفری (TrueInvivo) روش دقیق‌تر پرتودرمانی را فراهم کرده و زمینه‌ی معالجه را با هدف‌گیری دقیق تومورها (دانه‌های سرطانی) به جای هدف‌گیری حجره‌های سالم، مساعد می‌سازد.
شکردخت گفته است مرگ پدرش به‌دلیل ابتلا به بیماری سرطان، باعث شده تا او تخصص‌اش را در قسمت دوزیمتری (Dosimetry) یا مانیتورینگ پرتودرمانی بگیرد.
پرتو درمانی بخشی از برنامه‌ی درمان بیماران سرطانی را تشکیل می‌دهد. هدف از پرتودرمانی استفاده از اشعه جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی ‌است، طوری که اشعه را فقط باید به ناحیه‌ی سرطانی محدود شده تاباند تا بافت‌های سالم اطراف توده‌های سرطانی صدمه‌یی نبیند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *