سوژه‌ی یاسین

شما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گوید: «سوره‌ی یاسین به گوش خر نخوان»؟!
توضیح این ضرب‌المثل ساده است. یعنی شما سخن درستی بگویید و مخاطبین‌تان یا آن را نفهمند یا عمداً نادیده بگیرند. با این‌حساب، در کشور عزیز ما افغانستان، شاید میلیون‌ها بار سوره‌ی یاسین در گوش خران عزیز خوانده شده باشد. به همین خاطر، ما هر سال مقام اول در تولید و ترافیک مواد مخدر را به‌دست می‌آوریم. در ناامنی روزافزون می‌سوزیم. در فقر غرقیم، به‌حدی که اگر کمک‌های جامعه‌ی جهانی همین امروز قطع شود، بزرگواران و قدرتمندان ما، سر از فردا بدون هیچ تعارفی، ما را تکه‌تکه کرده، خواهند خورد.
حالا با توجه به این ضرب‌المثل، آقای محمد یاسین ضیا، والی تخار در گفت‌وگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی گفته است که اگر مسئولین(؟) در تامین امنیت ولسوالی درقد اقدام نکنند، او لست مافیا را افشا خواهد کرد. منظور او از مسئولین، مقامات گردن‌کلفت امنیتی در کابل است. آن‌هایی که تمام صلاحیت را از نیروهای امنیتی مستقر در ولایات سلب کرده و مطابق میل خویش، امنیت و ناامنی را در ولایات توزیع می‌کنند. البته منظور او از مافیا زیاد شفاف نیست. شاید منظورش از مافیا، زورگویان قومی، محلی و حکومتی باشد که بیشترین سود را از ناامنی، تولید و ترافیک مواد مخدر می‌برند.
آقای ضیا به‌عنوان والی ولایت تخار هم نماینده‌ی درجه‌یک حکومت در این ولایت است، هم مسئول درجه‌اول. این‌که این والی خوش‌آوازه چرا افشای لیست مافیا را مشروط به تامین نکردن امنیت در ولسوالی درقد کرده است، هم جای بحث دارد، هم جای شرم. جای بحث از این جهت دارد که او نیز مثل سایر مقام‌های امنیتی محلی، صلاحیتی در عملکردهایش برای روبه‌راه کردن اوضاع ندارد و باید منتظر اجازه از مرکز باشد. جای شرم از این جهت دارد که اگر افشای مافیا، در رسوایی خرمهره‌های فاسد و کثیف در نظام می‌کند، او به‌عنوان والی و کسی که در قبال تخار مسئولیت دارد، چرا معطل می‌کند. حالا فرض را بر این می‌گیریم که مسئولین مورد نظر آقای ضیا، برای تامین امنیت ولسوالی درقد اقدام کردند، او نیز لیست مافیا را افشا نخواهد کرد و آن را برای روز مبادا نگه‌خواهد داشت. چرا؟ چون او از ماندنش بر کرسی ولایت (احتمالاً) مطمئن نیست.
سخن آقای ضیا به این معناست که او توان مقابله و نابودی مافیا را ندارد هیچ، که مافیا تقریباً به شکست و نابودی او نزدیک شده ‌است و او نیز برای ماندن دست به تقلا شده است. این‌که اگر امنیت درقد تامین شود و آقای ضیا لیست مافیا را افشا نکند، چه بر سر مردم ولایت تخار خواهد گذشت، در محاسبات آقای والی اصلاً جایی ندارد. آقای ضیا به بی‌بی‌سی گفته که تخار اکنون به گذرگاه اصلی ترافیک مواد مخدر تبدیل شده است و مافیای مواد مخدر، از مقامات در مرکز تخار گرفته تا مقامات در کابل وصل‌اند. برای همین او خطاب به مقامات کابل که حامی مافیا در ولایت تخار و تمام ولایت‌های دیگر است، هشدار می‌دهد که اگر فلان کار را نکنید، شما را افشا خواهم کرد.
حالا من مانده‌ام که این سوژه‌ی یاسین را در گوش چه کسی بخوانم. می‌دانم سوژه‌ی یاسین من نیز مثل سوره‌‎ی یاسین که میلیون‌ها بار در گوش بزرگواران خوانده شده، بی‌مخاطب خواهد بود. متاسفانه چنین است، روزبه‌روز بر تعداد کسانی که سوره‌ی یاسین در گوش آن‌ها خواندن، تاثیری ندارد، علاوه می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *