وزارت خارجه: تصمیم گرفتن در مورد خط دیورند صرف حق مردم دو طرف خط است

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید «خط فرضی دیورند» یک مسأله‌ی تاریخی و داعیه ملی است و هیچ حکومت افغانستان صلاحیت فیصله درباره آن را ندارد.
شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری گفت تصمیم گرفتن در مورد خط دیورند «صرف حق مردمان ساکن در دو سوی این خط فرضی می‌باشد.»
مسأله‌ی دیورند پس از آن بر سر زبان‌ها افتاده است که چند روز پیش حزب کنگره ملی افغانستان به رهبری عبدالطیف پدرام در یک نشست خبری اعلام کرد که خط دیورند تمام شده است و این خط، مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان می‌باشد.
آقای پدرام گفت رهبران حکومت وحدت ملی نیز این خط را همچون مرز رسمی افغانستان و پاکستان می‌شناسند اما به مردم دروغ می‌گویند.
به باور رهبر حزب کنگره ملی ناامنی‌ها و مشکلات دیگر افغانستان ناشی از تنش‌ها بر سر همین مرز است و حکومت افغانستان باید به این تنش‌ها پایان دهد.
اکنون وزارت امور خارجه می‌گوید در هیچ نشستی میان مقامات افغانستان و پاکستان، به شمول نشست اخیر مشاور امنیت ملی کشور با سرتاج عزیز در لندن روی مسأله‌ی خط فرضی دیورند قطعاً بحثی صورت نگرفته است.
سخن‌گوی وزارت خارجه گفت در نشست لندن روی سه نکته اساسی بحث صورت گرفته است: اول، تخطی‌ها و اقدامات یک‌جانبه پاکستان در امتداد این خط فرضی؛ دوم، بازگشایی گذرگاه‌ها (که در غیر آن، دولت افغانستان به اقدامات استراتژیک عکس‌العملی مصمم بود)؛ و سوم، فهرستی که جانب افغانستان به پاکستان فرستاده و در آن نام‌های رهبران و مراکز گروه‌هایی را که در آن کشور آزادانه حضور و فعالیت داشته و مسئول جنایات تروریستی علیه مردم افغانستان اند، مشخص ساخته و خواهان اقدام عملی جانب پاکستان علیه آن‌ها گردیده است.
وی افزود که برای مطرح کردن مسأله‌ی خط فرضی دیورند، جانب پاکستان به تغییر اذهان جامعه جهانی تلاش می‌ورزد اما دولت افغانستان به ملت افغانستان اعلام می‌کند که این تلاش‌ها نشانه‌ی قوت نه بلکه نشان ضعیف آنان می‌باشد.
آقای مستغنی افزود: «ما چهره‌ی اصلی آن‌ها را به‌گونه مستند به جهان ثابت ساخته‌ایم و آن‌ها تلاش می‌ورزند که با راه‌انداختن این‌گونه بحث‌ها، اذهان را منحرف سازند.»
این درحالی است که پس از ادعای آقای پدرام شماری از اعضای مجلس نمایندگان و شماری از سناتوران نیز واکنش نشان داده و پدرام را تهدید به سنگسار در صحن مجلس نمایندگان کرده بودند.
این نمایندگان ادعا دارند که هیچ کسی حق تصمیم گرفتن در مورد خط دیورند را ندارد و این خط یک خط تحمیلی بالای مردم افغانستان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *