اگر می‌خواهید موهای‌تان سفید نشود‌…

با بالاتر رفتن سن، پوست پیرتر و موها سفید می‌شود. این روند طبیعی پیر شدن است و برای همه‌ی آدم‌ها اتفاق می‌افتد. نمی‌توانیم جلو آن را بگیریم، اما مطمئناً می‌توانیم از پیری زودرس و سفید شدن زودرس موهای‌مان جلوگیری کنیم. با دنبال کردن نکات زیر می‌توانید احتمال حفظ رنگ موهای طبیعی‌تان را برای مدتی طولانی‌تر بالا ببرید.
چند نکته در مورد سفید شدن موها
موها وقتی شروع به از دست دادن رنگ‌دانه‌های طبیعی خود به نام ملانوسیت‌ها می‌کنند، سفید می‌شوند. علت اصلی سفید شدن موها بالا رفتن سن است، اما عوامل مختلف دیگری مثل ژنتیک، استرس، تغذیه‌ی بد یا مشکلات سلامتی و هم‌چنین بعضی انتخاب ناسالم برای سبک زندگی‌ در آن تأثیر دارند.
اما اگر واقعاً همه‌ی نکاتی که در پایین ذکر می‌کنیم را در زندگی روزمره‌ی خود به کار ببندید، می‌تواند سرعت سفید شدن موهای‌تان را کاهش دهید.
هرچه بیش‌تر سیگار بکشید، موهای‌تان سفیدتر می‌شود
سیگار کشیدن یکی از بدترین انتخاب ناسالم برای سبک زندگی است. سیگار کشیدن روند پیری را برای کل بدن، از جمله موهای‌تان تندتر می‌کند. بنابراین، اولین کاری که برای کند کردن سفید شدن موهای‌تان انجام می‌دهید، ترک سیگار باشد.
با قهوه، الکول و غذاهای آماده خداحافظی کنید
مصرف الکول و کافئین و هم‌چنین رژیم‌غذایی که به مقدار زیاد در آن از موادغذایی ناسالم استفاده می‌شود، برای پوست و موهای‌تان بسیار بد است و موجب پیری زودرس می‌شود. از مصرف غذاهای فراوری‌ شده خودداری کرده و مصرف آرد سفید و قندهای تصفیه‌ شده را محدود کنید. این موادغذایی فقط سطح انرژی‌تان را پایین آورده و درعوض چیزی از آن‌ها دریافت نمی‌کنید. بدن و موهای شما برای جوان ماندن نیاز به مواد غذایی سالم دارند.
آب رمز کار است
اگر به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آب‌رسانی نشود، مواد مغذی برای رسیدن به فولیکول‌های موهای‌تان به زحمت می‌افتند. کمبود آب و مواد مغذی موجب سفید شدن زودتر موهای‌تان خواهند شد.
استرس دارید؟
یکی از دلایل سفید شدن موها می‌تواند استرس و اضطراب باشد. فشارهای طولانی‌مدت عصبی، نگرانی، اضطراب و سایر حالات روانی مشابه می‌تواند موجب سفید شدن ناگهانی موها شود. با تمرینات تمدد اعصاب و تکنیک‌هایی مثل یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن و امثال آن‌ استرس خود را کاهش دهید.
یک ملحفه‌ی خوب نه تنها باعث می‌شود بهتر بخوابید، بلکه سفید شدن موهای‌تان را هم کندتر می‌کند
خواب کافی هم راه خوبی برای کاهش استرس است و هم بدن، پوست و موهای‌تان را سالم نگه می‌دارد.
ورزش روزانه هم کمک می‌کند
داشتن گردش خون و جریان خون خوب برای جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها لازم است و باعث می‌شود مواد مغذی لازم راحت‌تر به موها و کف سرتان برسد. در واقع، مصرف مواد غذایی خوب، ویتامین‌ها و مواد معدنی اگر قرار باشد به فولیکول‌های موهای‌تان نرسد، به هیچ‌دردی نمی‌خورد.
برای اطمینان از داشتن گردش خون خوب، باید سرتان را به طور منظم با روغن‌های مناسب ماساژ دهید و هم‌چنین به طور منظم و روزانه ورزش کنید تا گردش خون‌تان را بالا ببرید.
مصرف بیش‌تر مرغ هم سفید شدن موها را کندتر می‌کند؟
برای تولید ملانین، رنگ‌دانه‌های موهای‌تان‌ به پروتین نیاز است. برای جلوگیری از سفید شدن موها، باید به مقدار کافی مواد غذایی سرشار از پروتین، مثل بوقلمون، مرغ، سیریال‌ها و سویا مصرف کنید.
ویتامین‌های گروه B را مصرف کنید
کمبود ویتامین‌های گروه ‌B، مثل ویتامین ‌B2، B6 و‌ B12‌ می‌تواند موجب سفید شدن زودهنگام موها شود. باید غذاهای‌ سرشار از این ویتامین‌ها مثل نان‌های غلات کامل، سیریال‌ها، کیله، تخم‌ مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز مصرف کنید.
همان چیزی را به دست می‌آورید که می‌خورید
کمبود مس به طور قابل ‌توجهی در سفید شدن زودرس موها اثر دارد. یکی از بهترین راه‌‌ها برای جلوگیری از این مسئله، خوردن مواد غذایی سرشار از مس مثل شلغم، پالک، جگر گاو، دانه‌ی آفتاب‌گردان، بادام‌ هندی، عدس، بادام، زرده‌ی تخم‌ مرغ و قارچ‌ می‌باشد.
مواد غذایی حاوی ید را به سبد خرید روزانه‌ی‌‌تان اضافه کنید
ید ماده‌ی ‌معدنی دیگری است که برای حفظ رنگ موها بسیار مهم است. مواد غذایی سرشار از ید عبارت‌اند‌: کیله، زردک، پالک و ماهی.
و سلنیم!
سلنیم هم می‌تواند به جلوگیری از سفید شدن موها کمک کند. مواد غذایی سرشار از سلنیم عبارت‌اند از‌ صدف خوراکی، تن، سالمون، ذرت، گندم، دانه‌ی سویا، گردو، آجیل و دانه‌ی آفتاب‌گردان.
درمان‌های خانگی برای موها چطور؟
درمان‌های خانگی خوبی برای کندتر کردن روند سفید شدن موها وجود دارد. اگر واقعاً دوست دارید، از آن‌ها استفاده کنید، یادتان باشد که این درمان‌ها باید به طور منظم انجام شوند. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
1. املا (Amla) یک نوع انگور فرنگی هندی است و یکی از بهترین درمان‌ها برای جلوگیری از سفید شدن موهاست. فقط کافی است که خمیر املا را به صورت منظم به پوست سرتان بمالید.
2. فوتی (Fo-ti) یک نوع گیاه چینی است که به آن عصاره‌ی جوانی و طول ‌عمر هم می‌گویند و قرن‌هاست که برای جلوگیری از سفید شدن موها و پیری زودرس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3. پوست سرتان را با روغن نارگیل و لیمو ماساژ دهید. این هم یک راه عالی برای جلوگیری از سفید شدن موهاست.
اگر دستورات بالا را واقعاً رعایت کنید، سفید شدن موهای‌تان را کندتر کرده و می‌توانید رنگ طبیعی موهای‌تان را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *