تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام شد/ یوناما استقبال کرد

اطلاعات روز: پس از ماه‌ها انتظار و رای‌زنی سرانجام کمسیون مستقل انتخابات افغانستان روز 16 سرطان 1397 را تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی‌ها اعلام کرد.
نجیب‌الله احمدزی، رییس کمسیون مستقل انتخاب امروز (پنج‌شنبه، اول سرطان) در نشست خبری اعلام کرد که کمیسیون برای برگزاری یک انتخابات شفاف آمادگی کامل دارد و پروسه‌ی ارزیابی و تثبیت مراکز انتخاباتی در سراسر افغانستان عملاً آغاز شده است.
آقای احمدزی گفت که به دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی اطمینان می‌دهد که کمسیون مستقل انتخابات برای برگزاری یک انتخابات شفاف از تجربه و منابع بشری کافی برخوردار است.
آقای احمدزی با اشاره به این که انتخابات در حالت عادی و جنگی متفاوت و آمادگی‌ها برای آن فرق می‌کند از تمام طرف‌های مرتبط در این پروسه خواست که برای برگزاری یک انتخابات موفق کمسیون مستقل انتخابات را یاری کند.
او گفت: «کمسیون مستقل انتخابات نمی‌تواند که به تنهایی این پروسه را عملی کند، بنا از حکومت، نیروهای امنیتی، کاندیداها، ناظران ملی و بین‌اللملی، جامعه بین‌المللی، و ملت افغانستان می‌خواهیم که برای برگزاری یک انتخابات مطلوب با ما همکار باشند.»
او تاکید کرد که بین همکاری و مداخله فرق وجود دارد و کمسیون مستقل انتخابات به هیچ‌کس این حق را نخواهد داد که در کار این کمسیون مداخله کند.
برگزاری انتخابات وابسته به تأمین هزینه‌ی مالی و تأمین امنیت
تاکنون نبود هزینه‌ی کافی برای برگزاری انتخابات یکی از چالش‌ها فراراه روند انتخابات بوده است. هچنان افزایش روز افزون ناامنی‌ها در کشور نیز از دیگر نگرانی‌های کمیسیون انتخابات گفته شده است.
مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گوید که برگزاری انتخابات به تأمین هزینه‌ی مالی از سوی حمایت کنندگان بین‌المللی افغانستان و تأمین امنیت از سوی نهادهای امنیتی بستگی دارد.
اما آقای احمدزی یادآور شد که حکومت افغانستان و جامعه‎ی بین‌المللی وعده‌ی تأمین هزینه‌ی مالی برگزاری انتخابات را به کميسيون داده است.
از سوی هم پیش از این به برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک تأکید شده بود و روی این طرح نیز رای‌زنی‌های انجام شده است. اکنون کمیسیون انتخابات می‌گوید که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود.
براساس ماده‌ی ۸۳ قانون اساسی، دوره‌ی کاری مجلس نمایندگان در اول ماه سرطان از سال پنجم به بعد تا اعلام نتایج انتخابات بعدی مجلس به پایان می‌رسد. انتخابات باید ۳۰ تا ۶۰ روز پیش از پایان کار مجلس برگزار شود.
از اول ماه سرطان سال 1394، مجلس فعلی خلاف قانون اساسی و بر اساس فرمان تقنینی رییس‌جمهور به کارش ادامه داده و قرار است تا یک سال دیگر نیز ادامه دهد.
یوسف نورستانی، رییس قبلی کمیسیون مستقل انتخابات دو سال قبل به‌تاریخ 27 جدی سال 1394 نیز یک‌بارعلام کرده بود که به‌تاریخ 24 میزان سال 1395 انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برگزار می‌شود؛ اما نشد.
یوناما از نشر تاریخ انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها استقبال کرد
هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها استقبال کرده و با نشر اعلامیه‌یی گفته است که شورای امنیت براساس قطع‌نامه‌یی از یوناما درخواست کرده که دولت افغانستان را در برگزاری یک انتخابات شفاف، پایدار و فراگیر حمایت کند.
یوناما گفته که به همکاری با نهادهای افغانی متعهد است و کمیسیون انتخابات، رهبران سیاسی افغانستان و جامعه مدنی را تشویق می‌کند که برای برگزاری انتخابات معتبر در سال ۲۰۱۸ میلادی متحدانه تلاش کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *