آلمانی‌ها پنج ماه قبل از حمله در چهارراهی زنبق به حکومت افغانستان اطلاع داده بودند

اطلاعات روز: رسانه‌های آلمانی با نشر گزارش تازه از نتیجه‌ی تحقیقات در مورد انفجار مرگبار در چهارراهی زنبق کابل می‌گوید که استخبارات آلمان از پنج ماه پیش، چندین مرتبه از چنین حمله‌ی هشدار داده و حکومت افغانستان را در جریان قرار داده بود.
براساس این گزارش، در ماه جنوری نیروهای آلمانی دریافتند که هدف حمله سفارت این کشور در کابل است. بعد از تحقیقات رسانه مرکزی برلین، سازمان حافظت اطلاعات ارتش، علایم قطعی را از یک حمله توسط تانکر تخلیه فاضلاب دریافت کرده بود.
همچنان رادیو «آر بی بی- انفور» از قول حلقه‌های استخباراتی گزارش داده است که دستگاه‌های استخباراتی آلمانی هشدارهایی در این ارتباط داده بودند، حتی معلوم بود که این حمله چه گونه به اجرا در خواهد آمد.
براساس گزارش که تلویزیون یک آلمان منتشر کرده، سفارت آلمان پس از دریافت هشدارها، بخش‌های از ساختمان سفارت را تخلیه کرده بود. در میان بیش از 160 قربانی این رویداد هیچ آلمانی نبود.
مارتین شافر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آلمان در این مورد گفته: «این حمله رعب‌آور باعث کشته شدن تعداد زیادی از کارمندان و همکار سفارت آلمان در کابل نشد، به این دلیل که پیش از آن و در بهار امسال قسمت نمایندگی‌های دیپلماتیک سفارت براساس یک گزارش جدید امنیتی تخلیه شده بود.»
مایکل گوتشنبرگ، کارشناس مسایل تروریسم گفته است: « در ابتدا حدود پنج و نیم ماه پیش، سرویس نظامی آلمان معلومات در مورد یک حمله طرح‌ریزی شده باالقوه به‌دست آورد. شش روز قبل از وقوع حمله مقامات اداره استخبارات خارجی نیز آن معلومات را به‌دست آوردند.»
براساس این گزارش، سازمان‌های استخباراتی این هشدارها را با مقام‌های افغان شریک کرده بودند، اما با این حال غیر از زیادشدن موانع امنیتی سفارت آلمان کار دیگر صورت نگرفت.
پس از آن سفارت آلمان تمام کارمندان آلمانی خود را از سفارت خارج و به مکان امن انتقال می‌دهد چون می‌دانسته که حکومت افغانستان تدابیری برای جلوگیری از این انفجار، روی دست ندارد.
براساس این گزارش، علت شمار زیاد قربانیان در این انفجار را می‌توان با مقدار عظیم مواد منفجره‌یی که استفاده شده است، توضیح داد؛ چرا که در حال حاضر مشخص شده است 10 هزار کیلو گرام مواد منفجره داخل دانکر جاسازی شده بود.
رادیو «آر بی بی- انفور» نیز در گزارشش نوشته که مواد انفجاری جاسازی شده در این تانکر 10مرتبه بیشتر از آنچه بود که تا آن زمان فکر می‌شد.
امنیت ملی افغانستان نیز چند ماه پیش از چنین حمله‌ی اطلاع داده بود
در همین حال یک مقام از امنیت ملی افغانستان می‌گوید که نه تنها استخبارات آلمان از وقوع چنین حمله‌ی اطلاعات داده بود، بلکه ریاست امنیت ملی افغانستان نیز چند ماه پیش از چنین تهدیدی با خبر بود و به سفارت آلمان و نهادهای امنیتی این اطلاعات را داده بود.
این مقام استخباراتی کشور که نمی‌خواهد نامش در خبر ذکر شود به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که این حمله‌ تهدید مشترکی بود که هم از سوی اسخبارات آلمان و هم از سوی امنیت ملی افغانستان تایید شده بود.
به گفته‌ی این مقام، جلوگیری از وقوع این ریداد مسئولیت امنیت ملی و استخبارات آلمان نبود، اما به نهادهای مسئول گفته شده بود که اقدامات پیشگیرانه روی دست بگیرند.
منبع افزود که حتا چند روز پیش از حمله باردیگر امنیت ملی افغانستان از وقوع انفجار توسط موتر بمب یا واسطه نقلیه مملو از مواد منفجره به مثابه‎ی «تهدید بسیار قوی» به سفارت آلمان و نهادهای امنیتی اطلاع داده بود.
انفجار یک تانکر تخلیه چاه فاضلاب مملو از مواد منفجره به تاریخ 10 جوزا در چارراهی زنبق در مقابل سفارت آلمان بیش از 160 کشته و بیش از 500 تن دیگر زخمی برجا گذاشت. بیشتر قربانیان غیرنظامیان بودند.
رسانه‌های آلمان گزارش داده‌اند که شهروندان آلمانی مصون ماندند و تمام قربانیان این انفجار شهروندان افغانستان بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *