غنی: پروسه‌ی صلح پشت درهای بسته به موفقیت نمی‌رسد

اطلاعات روز: رییس‌جمهورغنی با تاکید بر این که تامین صلح و ثبات هدف اصلی حکومت وحدت ملی است گفت که پروسه‌ی صلح پشت درهای بسته به موفقیت نمی‌رسد.
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور امروز(یکشنبه،11سرطان) که در مراسم معرفی رییس و اعضای شورای عالی صلح صحبت می‌کرد تاکید کرد که تأمین صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق یک دولت قوی و با کفایت ممکن است.
او افزود که برای تأمین صلح باید وضعیت فعلی افغانستان از ابعاد مختلف شامل جنگ دوامدار، تغییر شکل جنگ و عوامل منطقوی مورد بررسی قرار گیرد.
آقای غنی بیان داشت که پروسه‌ی صلح پشت درهای بسته به موفقیت نمی‌رسد و باید اجماع سیاسی، امنیتی و اجتماعی شکل بگیرد تا یک گفتمان ملی پیرامون آن ایجاد شود.
وی تاکید کرد که وظیفه‌ی همه مردم افغانستان است تا قیمت جنگ و مزایایی صلح را روزانه  محاسبه کنند.
غنی گفت که جنگ در افغانستان به حالت عادی مبدل شده و مردم و حکومت باید دست‌به دست هم داده تا به این وضعیت نقطه پایان گذاشته شود.
رییس‌جمهور تاکید کرد که  پدیده‌ی انتحاری را دنیا تولید کرده و به افغانستان صادر کرده است.
او افزود که امروزه 20 کشور دنیا که افغانستان با آنان هیچگونه جدالی ندارد با عمل انتحاری وضعیت را در این کشور ناگوار ساخته است.
آقای غنی گفت که بی اتفاقی میان سیاسیون و ایجاد فضای«زهرآگین» به نفع ملت نیست و باید سیاسیون، علما، مجاهدین، اعضای جامعه مدنی و رسانه‌ها در شرایط دشواری که افغانستان به آن مواجه است باهم اتفاق نظر داشته باشند.
رییس‌جمهور بار دیگر نیز به پاکستان اشاره کرده گفت:« من بارها گفته‌ام، من از پاکستان صلح نمی‌خواهم، من با پاکستان صلح می‌خواهم. معنای صلح با پاکستان این است که یک دولت قوی و ملی با عزت در افغانستان پذیرفته شود. در دولت‌داری ما سخن معامله نیست».
محمد کریم خلیلی، رییس جدید شورای عالی صلح یکبار دیگر از گروه طالبان خواست تا دست از جنگ با حکومت  برداشته به روند صلح بپیوندند.
آقای خلیلی گفت که صلح یک بازی برد و باخت نیست تا دولت یا مخالفان مسلح به آن تن ندهند،صلح یک موفقیت برای هر دوطرف است، یک تعهد و یک تعاملی که بازنده ندارد.
او گفت که مسئولیت سنگینی به دوش‌اش گذاشته شده و اظهار امیدواری کرد که کشتی توفان‌زدۀ کشور از وضعیت ناامنی، ویرانی و جنگ برون آمده به صلح و ثبات، امنیت و رفاه برسد.
وی با اشاره به پیوستن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز گفت:« اگرچه شاهد کاهش خشونت‌ها در کشور نیستیم اما پیوستن حزب اسلامی به روند صلح یک دست‌آورد مهم بود و امیدوارم صلح با تحریک طالبان و سایر مخالفان دولت نیز با میکانیزم بین‌الافغانی به موفقیت برسد.»
آقای خلیلی در بخش دیگر از سخنانش از آوردن اصلاحات در بخش‌های مختلف شورای عالی صلح نیز یاد آور شد.
وی گفت که باید در درون این شورا از استراتیژی و پالیسی گرفته تا کارکردهای روز مره  آن بازنگری شود و شفافیت در تمام کارکردهای شورای عالی صلح به شمول شفافیت مالی و شفافیت در مذاکرات و موافقت‌نامه‌ها به میان آید.
بر اساس فرمان رییس جمهورغنی، محمد کریم خلیلی به عنوان رییس و عطاءالرحمان سلیم، سردار محمد نعیم، مولوی عبدالخبیر، حبیبه سرابی، صدیقه بلخی، حسینه صافی به عنوان معاونان شورای عالی صلح امروز رسمآ معرفی و آغاز به کار کردند.
نعمت الله شهرانی، محمود دقیق، نعییم کوچی، مولوی عثمان صلاح‌زاده، سید امین طارق، فضل کریم ایماق، ملا فیض محمد مجاهد، عبدالسلام راکتی،عضو پیشین گروه طالبان، عبدالخالق پشه‌یی، مولوی شفیق‌الله نورستانی، امرالله عثمان‌زی، عبدالطیف محمود، حاجی امان الله، حسین سنگردوست و 9خانم  به شمول ملالی شینواری، شفیقه حبیبی، حسیبه وردک، رحیمه وردک، مالیه اکرمی و گلالی نور به عنوان  اعضای این شورا معرفی شدند.

 

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *