شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان؛ اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی برکنار شوند

اطلاعات روز: «شورای تفاهم جریان‌های سیاسی» متشکل از چندین حزب و جریان سیاسی افغانستان دیروز (شنبه، 15 میزان) با برگزاری یک کنفرانس مشترک، موضع‌اش را در مورد کمیسیون مستقل انتخابات و کمیشنران این کمیسیون اعلام کرد.
«شورای تفاهم جریان‌های سیاسی» مدعی است کمیسیون‌های انتخاباتی با فساد آغشته‌اند و همچنان در تصمیم‌گیرهای خود استقلالیت ندارند از این‌رو این شورا خواستار برکناری کمیشنران و رؤسای کمیسیون‌های انتخاباتی شد.
این شورا از حکومت خواست که برای جلوگیری از بحران در انتخابات افغانستان باید کمیشنران و رؤسای هر دو کمیسیون انتخاباتی را برکنار کند و به‌جای آنان افراد واجدشرایط در توافق با احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و شخصیت‌های مطرح سیاسی معرفی شوند.
اعضای شورا تأکید دارند که کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به‌دلیل عدم استقلالیت کاری و تبعیت از حکومت، توانایی مدیریت برگزاری انتخابات آینده را ندارند.
مسعود ترشتوال، عضو این شورا گفت: «کمیسیون‌های انتخاباتی به‌دلیل عدم استقلالیت کاری، عدم بی‌طرفی، نداشتن ظرفیت کافی و لازم مدیریتی، وجود فساد گسترده‌ی مالی و عدم شفافیت در خریداری‌ها، صلاحیت و توانایی برگزاری شفاف انتخابات پیش‌رو را ندارند.»
آقای ترشتوال افزود: «این کمیسیون‌ها از سوی حکومت مهندسی شده، زیر نفوذ مستقیم حکومت قرار دارند و اعضای آن بدون در نظرداشت اصل شایستگی از سوی مسئولان حکومت گمارده شده‌اند، بناءً سران حکومت باید در اسرع وقت کمیشنران موجود را برکنار کرده و در تفاهم با احزاب وجریان‌های سیاسی افراد شایسته را به‌جای‌شان بگمارند.»
محمدصديق پتمن، عضو دیگر اين شورا و رييس جبهه‌ی ملى نوين افغانستان گفت در حدود ١٦ سال گذشته، مسأله‌ی انتخابات که يکى از مسايل مهم ملى مى‌باشد، با چالش‌های متعدد و عدم تطبیق قانون اساسی همراه بوده است.
آقای پتمن افزود باوجود جنجالی شدن انتخابات ریاست‌جمهوری 1393، در سه سال گذشته، حکومت وحدت ملی براى راه‌اندازى انتخابات شفاف کار چشمگيرى انجام نداده است و هنوز هم در کميسيون‌هاى انتخاباتى مشکلات زيادی وجود دارد.
در اعلامیه‌ی این شورا آمده است که «استقلال کمیسیون‌ انتخابات جدا زیر سوال بوده و این کمیسیون به‌دلیل عدم استقلال در تصمیم‌گیری، نداشتن روحیه‌ی بی‌طرفی، موجودیت فساد مالی و اختلاف میان اعضا، توان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را ندارد.»
این شورا با یادآوری از عدم دست‌آورد محسوس مدیران ارشد این کمیسیون در جریان یک سال گذشته، مسلکی نبودن رهبران این کمیسیون و عدم باورمندی آن‌ها به منافع ملی را چالش عمده در پروسه‌ی انتخابات می‌دانند.
این شورا هشدار می‌دهد «اگر حکومت به خواست‌های‌شان توجه نکند، خودشان در مشورت با مردم و جهت‌های بین‌المللی طرح بدیل‌شان را ارائه خواهند کرد.»
این شورا با اشاره به تقلب در انتخابات گذشته پول‌های مصرف‌شده و تلاش‌های نیروهای امنیتی برای تامین امنیت آن را بیهوده دانسته و ساختار حکومت وحدت ملی را که حاصل توافق سیاسی است خلاف قانون اساسی می‌داند.
در ماه‌های اخیر اختلاف‎ها میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات بسیار بالا گرفته است. برخی از کمیشنران مدعی‌اند که تصمیم‌ها در کمیسیون از سوی چهار نفر گرفته می‌شود و اطلاعات با دیگر کمیشنران شریک نمی‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *