صدور جواز حمل سلاح از سر گرفته می‌شود

اطلاعات روز: وزارت امور داخله صدور جواز حمل سلاح را پس از دو سال توقف، دوباره از سر گرفته است.
ویس‌احمد برمک، سرپرست وزارت داخله روز سه‌شنبه، هفتم قوس، در یک نشست خبری گفت که پس از بازنگری طرزالعمل صدور جواز حمل سلاح در شورای امنیت ملی، صدور جواز حمل سلاح از سر گرفته شده است.
آقای برمک افزود که هدف از تصویب طرزالعمل صدور مجوز حمل سلاح، دادن اختیار دفاع مشروع به شهروندان است. به گفته‌ی او، سلاح‌های دارای مجوز صرفاً برای محافظت شخصی استفاده خواهد شد.
وزارت داخله می‌گوید که آغاز صدور مجوز سلاح پس از «بازنگری در طرزالعمل، تعویض وسایل تخنیکی، ایجاد سیستم خاص امنیتی و درج آن در کلیشه‌ کارت سلاح، ایجاد یک سلسله سهولت‌ها و محدودیت‌های لازم جهت رفع نگرانی هموطنان عزیز از موجودیت اسلحه به دسترس افراد غیرمسئول» از سرگرفته شده است.
در اعلامیه‌ی وزارت داخله دفاع مشروع شهروندان چنین شرح داده شده است: «دفاع در برابر حمله و تعرض، دفاع متناسب با خطر تهدیدکننده، دفاع تنها برای رفع خطر، دفاع در برابر عمل مغایر قانون و غیرعادلانه و در صورتی‌که مدافع باعث عمل جرمی مهاجم نشود.»
همچنان در اعلامیه آمده که در این موراد؛ 1ـ دفاع در برابر حمله و تعرض، 2- دفاع متناسب با خطر تهدیدکننده، 3- دفاع تنها وسیله‌ی دفع خطر باشد، 4- همزمان با حمله‌ی مقابل باشد، 5- دفاع در برابر عمل خلاف قانون و غیرعادلانه باشد، 6- دفاع‌کننده عملاً سبب ایجاد عمل جرمی طرف مقابل نشده باشد. در چنین حالت‌هایی دارنده‌ی مجوز سلاح حق استفاده از سلاح را دارد.
براساس طرزالعمل، اگر سلاح‌های دارای مجوز در موارد غیر از این موارد استفاده شود، مجوز حمل آن‌ها باطل و با دارندگان آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.
همچنان براساس طرزالعمل صدور مجوز حمل سلاح، متقاضیان حق درخواست صدور مجوز حمل سلاح‌های دارای گلوله‌های با قطر ۷.۶۲ ملی‌متر و ۹ ملی‌متر را دارند. برای حمل سلاح‌های سنگین‌تری مانند «پیکا» و « راکِت» مجوز صادر نمی‌شود.
وزیر داخله در بخشی از سخنانش گفت که براساس این طرزالعمل، هر فرد حق درخواست صدور مجوز حمل یک قبضه سلاح را دارد و کسانی‌که بیشتر از یک عدد سلاح داشته باشند، آن را باید به دولت تحویل دهند.
آقای برمک افزود مشخصات افرادی که برای آن‌ها مجوز سلاح صادر می‌شود و هم کسانی که مجوز سلاح دارند، به‌صورت دقیق ثبت خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *