نتیجه‌ی یک گزارش: آزار و اذیت جنسی زنان رو به افزایش است

اطلاعات روز: نتایج بررسی نهاد تحقیقاتی حمایت از زنان و کودکان نشان می‌دهد که پدیده‌ی آزار و اذیت جنسی زنان رو به افزایش است و در چند سال پسین، عدم آگاهی و دسترسی زنان به حقوق‌شان سبب افزایش این پدیده شده است.
این نهاد نتایج بررسی خود را زیر نام «نقش کمیسیون‌های منع خشونت در رسیدگی به قضایای آزار و اذیت جنسی بر زنان» روز سه‌شنبه، 14 قوس با رسانه‌ها شریک کرد.
این بررسی که در ولایت‌های ننگرهار، بلخ، بدخشان، هرات و بامیان انجام شده و اعضای کمیسیون‌های منع خشونت و تعدادی از باشندگان این ولایات را زیر پوشش گرفته، نشان می‌دهد که میزان حمایت مردم از قربانیان آزار و اذیت جنسی زنان خیلی کم‌رنگ بوده است.
یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که ۶۶ درصد آزار و اذیت جنسی در محلات عامه، ۱۴ درصد در محل‌های آموزش، ۱۰ درصد در محیط خانواده، هشت درصد هم در محل کار صورت می‌گیرد.
زرقا یفتلی، رییس این نهاد تحقیقی می‌گوید که مصاحبه‌شوندگان این تحقیق غالبا تصریح کرده‌اند که اکثر قربانیان موارد آزار و اذیت‌های جنسی در افغانستان آگاهی لازم از ارگان‌های حمایت‌کننده‌ی حقوق‌شان دارند اما به‌دلیل بی‌اعتمادی به این نهاد‌ها و هراس از آبروریزی‌شان در نزد اطرافیان به این نهادها مراجعه نمی‌کنند.
بررسی در مورد میزان حمایت مردم از قربانیان آزار و اذیت جنسی نشان می‌دهد که ۱۹ درصد مردم از قربانی حمایت کرده، ۳۰ درصد خواهان مجازات قربانی شده، ۲۷ درصد قربانی را مقصر و ۲۴ درصد هم مخالف بیرون رفتن زنان از خانه شده‌اند. با این هم، ۸۸ درصد خواهان مجازات فرد مرتکب آزار و اذیت شده است.
کمیسیون عالی منع خشونت علیه زنان که تعداد 14 ارگان حکومتی در آن عضویت دارد و به مدیریت وزارت زنان به پیش می‌رود اوایل تشکیل حکومت وحدت ملی ایجاد شد.
نهاد تحقیقاتی حمایت از زنان و کودکان از کم‎کاری کمیسیون‌های رسیدگی به آزار و اذیت زنان ابراز نگرانی کرد.
مسوولان این نهاد می‌گویند که برای بهبود وضعیت کاری کمیسیون‌های منع خشونت علیه زنان در ولایات باید یک مکانیزم نظارتی که حکومت، جامعه‌ی مدنی و نماینده‌ی زنان در آن شامل باشد ایجاد شده و از کار این کمیسیون‌ها با جدیت نظارت کند.
وزارت امور زنان این یافته‌ها را کماکان تایید کرده و می‌گوید که برای مبارزه با پدیده‌ی آزار و اذیت زنان، نیاز است تا تمام ارگان‎ها و نهادها همکار شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *