عبدالله: با تصمیم اخیر امریکا در مورد بیت المقدس موافق نیستیم

اطلاعات روز: حکومت وحدت ملی در واکنش به تصمیم اخیر رییس جمهور امریکا، مبنی بر شناخت بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، ابراز نگرانی کرده و در جمع کشورهای مخالف با این تصمیم پیوست.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور امروز پنج‌شنبه(16قوس) در یک نشست خبری گفت که حکومت وحدت ملی هم‌سو با مردم افغانستان با تصمیم اخیر رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، موافق نیست.
او تاکید کرد که دولت افغانستان هم‌سو با فصیله‌های سازمان ملل متحد، شورای امنیت ملل متحد و اجماع بین‌المللی، موقف روشن دارد و با تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا مخالف است: «زمانی که از این تصمیم آگاه شدیم رییس جمهور و ما از مجراهای دیپلماتیک نظر خود را شریک ساختیم و تشویش‌های خود را شریک ساختیم و موقف خود را واضح ساختیم که افغانستان با همچو تصمیمی موافق بوده نمی‌تانه.»
رییس اجرایی کشور گفت که دولت افغانستان برای تامین حقوق مردم فلسطین و داشتن دولت مستقل، در کنار کشورهای دیگر از موضع این کشور دفاع خواهد کرد.
او افزود که اگر به شکل یک‌جانبه به کشور اسرائیل میدان داده شود و مردم فلسطین از «حقوق مشروع»شان محروم شوند، هیچ نوع امیدواری برای برقراری صلح در خاورمیانه باقی نخواهد ماند.
هم‌زمان با این، ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌یی گفته است که موضع اخیر ایالات متحده امریکا در پیوند به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روند صلح در خاور میانه را به مخاطره می‌اندازد.
در این خبرنامه آمده است که هرگونه تصمیم یک جانبه در خصوص مساله فلسطین-اسرائیل بدون در نظر داشت کشور فلسطین، به نتیجه‌ی مثبت و راه‌حل دایمی منتج نمی‌شود.
در این خبرنامه خواسته شده که باید موقعیت بیت المقدس بر اساس قوانین بین‌المللی، مصوبات سازمان ملل‌متحد و خواست میلیون‌ها مسلمان جهان، تثبیت گردد.
دولت افغانستان در این خبرنامه به‌طور رسمی از موضع کشور فلسطین در پرتوی فیصله‌های سازمان ملل متحد و اجماع بین‌المللی دفاع کرده است.
این واکنش‌ها پس از آن شکل گرفت که روز گذشته دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.
او هم‌چنان رسما دستور انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت‌المقدس را صادر کرد اما گفت ایالات متحده هم‌چنان به راه‌حل ایجاد دو کشور مستقل پایبند خواهد ماند.
پس از اعلام این تصمیم، سازمان ملل متحد، کشورهای مختلف جهان و به ویژه کشورهای اسلامی، مخالفت شان را اعلام کردند.