عبدالله: رهبری حزب جمعیت با استعفای عطا محمد نور موافق بود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس ‌اجراییه حکومت وحدت ملی پس از سخنان تُند عطامحمد نور، والی پیشین بلخ، می‌گوید که در همراهی با رهبری حزب جمعیت با استفعای آقای نوری موافق بوده است.
آقای عبدالله امروز (دوشنبه، چهارم جدی) در نشست شورای وزیران در واکنش به سخنان آقای نور گفت که او امیدوار است جنجال‌ استعفای آقای نور از ولایت بلخ به‌صورت «مسالمت‌آمیز و بدون صدمه رسیدن به اعتبار نظام، قشر سیاسی و مردم افغانستان» حل شود.
رییس‌اجرایی افزود که آقای نور استعفایش را خود مطرح کرده بود.
وی گفت: «اگر در ولایت بلخ تصمیمی که گرفته شده براساس قضاوت مختلف صورت گرفت در مدت 20 روز پیش با رییس‌جمهور می‌گفتم که راه حل باید پیدا شود و این موضوع به بی‌عزتی هیچ کس تمام نشود. استعفا کار ما نبوده، جای که گفته 80 درصد من مسئول بودم، کار من نبوده. یک مدت که خود‌شان مذاکرات مستقیم داشتند، به خودشان ارتباط دارد. 15 روز قبل برای اولین بار موافقه کردم که قبولی استعفا صورت بگیرد و رهبری جمعیت اسلامی با ما یکجا بوده و گفته شد که در این خلال آسمان به زمین نمی‌خورد.»
پس از آن که ریاست‌جمهوری منظوری آقای نور را اعلام کرد، حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‎الدین ربانی، با نشر خبرنامه‌یی اقدام ریاست‌جمهوری را «تصمیم عجولانه، غیرمسئولانه، مخالف ثبات و امنیت افغانستان و اصول موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی» عنوان کرده بود.
هم‌چنین آقای عبدالله بدون این که نامی از یک فرد مشخص ببرد گفت که تلاش‌های زیادی صورت گرفته است که ریاست‌اجراییه را دور بزند که این تلاش‌ها «ناکام» بوده است. او گفت: «متأسفانه کوشش‌های صورت گرفت که ریاست اجراییه دور زده شود، کسانی خود را معرفی کردند که ما بهتر می‌دانیم که از ملت و توده‌های مردم نمایندگی می‌کنیم. آن را هم با صبر و حوصله شاهد بودیم و نتایجش هم کاملاً برایم معلوم بود. کاملاً معلوم بود که یک کوشش ناکام است.»
وی تلویحاً تاکید کرد که برخی از سیاسیون افغانستان «کوته‌بین و تنگ نظر» هستند در حالی که خودش آینده‌نگر بوده به سلامت و اعتبار مردم و دولت افغانستان فکر می‌کند.
آقای عبدالله تفرقه‌های سمتی، قومی، زبانی را برای مردم افغانستان زهر خواند و از سیاسیون کشور خواست متوجه مسئولیت خود باشند و برای آینده‌ی مردم افغانستان کار کنند.
رییس‌اجرایی در پاسخ به شماری از منتقدانش که وی را «آدم ضعیف» خوانده است گفت «انتعطاف پذیری» نباید به ضعف تلقی شود.
آقای عبدالله در بخشی دیگر از سخنانش در مورد هشدار آقای نورکه خطاب به وی گفته بود «دندانت را می‎شکنم» با لحنی آرام و کنایه‌آمیز گفت از داندان‌هایش «محافظت» می‌کند.
وی افزود: «در پهلوی همه مشکلات که دارم، یک تکلیف دیگر در این روزها برایم پیدا شده است که از دندان‌هایم حفاظت کنم. این اطمینان را به شما می‌دهم که متوجه صحت خود هستم و از دندان‌های خود آن طوری که به صورت طبیعی از آن استفاده شود، استفاده می‌کنم نه سر چیزی دیگر.»
این درحالی است که عطامحمد نور، والی پیشین بلخ دو روز قبل در نشستی که با جمعی از هوادارانش در شهر مزار شریف سخن می‌زد با حملات شدید لفظی به عبدالله عبدالله، گفت که 80 درصد در موضوع استعفایش مقصر است.
آقای نور عبدالله را «مار آستین» خواند و گفت که او دیگر از حزب جمعیت نمایندگی کرده نمی‌تواند.
او حمایت از آقای عبدالله در دو انتخابات ریاست‌جمهوری 2009 و 2014 را «اشتباه» خواند و گفت که او به اعضای حزب جمعیت اسلامی و خانواده‌ی احمد شاه مسعود «بی‌احترامی و خیانت» کرده است.
اما رییس‌اجرایی تاکید کرد که کارهای که در دوران انتخابات صورت می‌گیرد طبیعی است و تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات بهتر، وظیفه‌ی همه است.

در این مورد بیشتر بخوانید

دوپارچگی در تیم اصلاحات؛ هواداران عطامحمد نور و عبدالله به میدان آمدند

عطامحمد نور: حق تصمیم گیری در مورد مرا تنها حزب جمعیت اسلامی دارد

حزب جمعیت: ارگ باید در مورد برکناری عطامحمد نور از ولایت بلخ تجدید نظر کند

ارگ از «منظوری» استعفای نور خبر داد/ حزب جمعیت: تصمیم ریاست‌جمهوری شتاب‌زده است