دوپارچگی در تیم اصلاحات؛ هواداران عطامحمد نور و عبدالله به میدان آمدند

اطلاعات روز: انتقاد تند عطامحمد نور، والی پیشین ولایت بلخ از عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، واکنش‌های شماری از اعضای تیم اصلاحات و همگرایی را به‌دنبال داشته که دوپارچگی این حزب در حمایت از عطامحمد نور و عبدالله عبدالله را نشان می‌دهد.
همچنان حزب جمعیت می‌گوید که صلاح‌الدین ربانی و برخی دیگر از اعضای این حزب، شنبه‌شب با عطا محمد نور در شهر مزار شریف دیدار و در مورد برنامه‌های این حزب و چگونگی آغاز گفت‌وگوها با حکومت رای‌زنی کرده‌اند.
ذبیح الله فطرت، معاون سخن‌گوی حزب جمعیت گفته در این نشست توافق شد که اگر حکومت در روزهای آینده به خواست‌های آنان توجه نکند، پس از اعلام یک ضرب‌الاجل برنامه‌های مدنی این حزب آغاز خواهند شد.
یک روز پس از اظهارات تند عطا محمد نور علیه عبدالله عبدالله و متهم کردن وی به خیانت علیه حزب جمعیت، روند سبز افغانستان به رهبری امرالله صالح و ادیب فهیم، معاون امنیت ملی و پسر مارشال فهیم از عبدالله عبدالله حمایت کرده‌اند. اما اسماعیل خان از ادامه کار عطا محمد نور در ولایت بلخ حمایت کرده و همچنان گفته که عبدالله عبدالله نتوانسته از حزب جمعیت نمایندگی کند.
روند سبز افغانستان با نشر اعلامییه‌یی گفته که «تلاش‌های نفاق‌افگنانه» برای تضیف ریاست اجراییه از آغاز ایجاد حکومت وحدت ملی وجود داشت. به باور روند سبز، تضعیف ریاست اجراییه «مشروعیت حکومت را زیر سوال برده و کارایی آن را درین شرایط بحرانی بیشتر کاهش داده و بحران را در کشور عمیق می‌سازد.»
در اعلامیه آمده که «روند سبز افغانستان بر موقف اصولی و ارزش محور خویش در حمایت از دوکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی تأکید می‌نماید.»
روند سبز تأکید دارد که خروج هیچ یک از شخصیت‌های حامی جریان اصلاحات و همگرایی از این جریان به مشروعیت ریاست اجراییه و نقش محوری دوکتور عبدالله عبدالله صدمه وارد نمی‌تواند.
روند سبز می‌گوید که گروه‌ها و شخصیت‌های متعدد از تیم اصلاحات و همگرایی حمایت کردند اما «آن‌های که ادعای ابر حامی و ابر بازی‌گر را دارند در توهم به سر می‌برند.»
اديب فهيم، پسر مارشال فهيم معاون پيشين رياست‌جمهوی نیز از عبدالله عبدالله حمایت کرد. آقای فهیم امروز در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت: «جناب داكتر صاحب عبدالله عبدالله در جايگاه رهبرى مجاهدين و نمايندگى ميليون‌ها هموطن ما در حكومت قرار دارد، بى‌احترامى به اين جايگاه، بى‌احترامى به همه ماست.»
اسماعیل خان: عبدالله نتوانست از حزب جمعیت نمایندگی کند
محمد اسماعیل خان، عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی روز یک‌شنبه در نشست خبری در هرات دلیل انتقاد شدید آقای نور از رییس اجراییه را عدم برآورده شدن خواسته‌های حزب جمعیت اسلامی دانست.

اسماعیل خان با انتقاد از رییس اجرایی گفت آقای عبدالله «نتوانست» از حزب جمعیت نمایندگی کند.
او همچنان بر ماندن آقای نور در سمت والی بلخ تأکید کرد و از ریاست‌جمهوری خواست که از برکناری آقای نور بگذرد. اسماعیل خان گفت: «چقدر خوب است که رییس جمهوری با خویشتنداری بگذارد که استاد عطا به وظیفه‌اش ادامه بدهد.»
او منظوری استعفای عطا محمد نور از سوی ریاست‎جمهوری را به سود حکومت وحدت ملی نداست و گفت با رفتن آقای نور از بلخ، زمنیه برای فعالیت گروه داعش در شمال افغانستان بیشتر هموار خواهد شد.
اسماعیل خان همچنان گفت که ایجاد حکومت وحدت ملی جایگاه قانونی ندارد و در حکومت مصلحتی «استاد عطا یک طرف این قضیه است.»
ریاست‌جمهوری هفته‌ی گذشته اعلام کرده که رییس‌جمهور غنی استفعای عطا محمد نور را که چندی پیش از سوی وی پیشکش شده بود، پذیرفته است.
عطا محمد نور روز شنبه، دوم جدی در مراسمی در مزار شریف موضع‌اش را اعلام کرد و گفت تنها حق تصمیم‌گیری در مورد ماندن و رفتنش از بلخ را حزب جمعیت اسلامی دارد.
آقای نور تأکید کرد که «مأمور بادآورده» نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند وی را از مقام ولایت بلخ کنار بزند.
عطامحمد نور همچنان با انتقاد شدید از عبدالله عبدالله او را «مار آستین» خطاب کرد و گفت که 80 درصد در برکناری‌اش سهم داشته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *