حبیبه سرابی

حبیبه سرابی یک جایزه‌ی مهم آسیایی را به دست آورد

حبیبه سرابی، اولین و تنها والی زن در افغانستان هم‌راه با یک فعال مدنی از میان‌مار در میان برندگان امسال جایزه‌ی رامون مگ سه‌سه است که معادل آسیایی جایزه‌ی نوبل یاد می‌شود. سرابی از سال 1384 به این‌سو والی بامیان است.

بنیاد جایزه‌ی «رامون مگ سه‌سه» در مانیلا، پایتخت فلیپین، روز چهار شنبه (2 اسد/ 24 جولای) اعلام کرد که سه شخص و دو سازمان را به عنوان برندگان امسال این جایزه انتخاب کرده است. برعلاوه‌ی حبیبه سرابی و فعال جامعه‌ی مدنی از اقلیت کاچین میان‌مار، یک داکتر فلیپینی، یک کمیسیون مستقل مبارزه با فساد در اندونیزیا و یک نهاد جامعه‌ی مدنی در نیپال، برندگان این جایزه اعلام شده‌اند. هر یک از این برنده‌ها برعلاوه‌ی یک تقدیرنامه، مدال و جایزه‌ی نقدی به دست می‌آورند.

این جایزه به نام رییس جمهور سابق و مشهور فلیپین، رامون مگ سه‌سه نام‌گذاری شده است که در سال 1957 در اثر سقوط هواپیما جان داد. این جایزه به سازمان‌ها و افرادی داده می‌شود که در راستای بهبودی جوامع خویش تلاش کرده اند.

حبیبه سرابی، خانم 57 ساله‌ که یک پزشک است، در سال‌های مهاجرت در کمپ‌های مهاجران در پاکستان به ارائه‌ی خدمات صحی مصروف بود. او هم‌چنان شماری از کورس‌های مخفی سوادآموزی زنان را در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان سرپرستی می‌کرد.

بنیاد مگ سه سه گفته است که حبیبه سرابی به دلیل تلاشش به ایجاد یک حکومت محلی کارآمد و ترویج تعلیم و تربیه‌ی دختران و زنان در ولایت بامیان مستحق این جایزه شناخته شده است. از زمانی که او مقام ولایت بامیان را به عهده گرفته است، شمار شاگردان دختر و فعالیت اجتماعی زنان در این ولایت افزایش یافته است. این بنیاد گفته است، در کشوری که موانع و دشمنی علیه زنان برای به عهده‌گیری نقش‌های اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی زیاد است، خانم سرابی شجاعت و قاطعیت برجسته‌ای از خود نشان داده است.

لاهپای سینگ راو، بیوه‌ی 64 ساله به دلیل کمکش در توان‌‌بخشی اجتماعات آسیب‌دیده از جنگ‌های مسلحانه و قومی ‌در میان‌مار، نیز برنده‌ی این جایزه شده است. او در سال 1997 به ایجاد یک نهاد مدنی در کشوری که زیر حاکمیت نظامی‌ قرار داشت، کمک کرد. این نهاد که در بخش ارائه‌ی خدمات صحی و پروژه‌های بهداشتی فعالیت می‌کند، حالا نزدیک به 600 هزار نفر را در سراسر کشور زیر پوشش دارد.

دیگر برنده‌ی این جایزه، اِرنستو دومین‌گو، داکتر 76 ساله‌ی فلیپینی است. او از دانش خود برای افزایش دست‌رسی فقیران به خدمات صحی و هم‌چنان پیش بردن پروژه‌ی تطبیق واکسین هیپاتیت (زردی) برای کودکان نوزاد که منجر به نجات جان میلیون‌ها تن شده، استفاده کرده است.

سازمان غیردولتی نیپالی به نام «شاکتی ساموها» یا »گروه قدرت» دیگر برنده‌ی جایزه‌ی مگ سه‌سه است. این نخستین سازمان غیردولتی در جهان است که توسط قربانیان قاچاق انسان ایجاد شده و رهبری می‌گردد. این سازمان برای ریشه کن ساختن قاچاق انسان فعالیت می‌کند و برای نجات‌یافتگان از قاچاق‌بران پناهگاه و کمک‌هایی فراهم می‌سازد.

کمیسیون مستقل مبارزه با فساد در اندونیزیا، که به نام «کومیسی پیم‌برین تاسان کوروپسی» یاد می‌شود، به خاطر کمپاین موفقش در پی‌گیری مقام‌های آلوده به فساد، این جایزه را به دست آورده است. این کمیسیون برعلاوه‌ی اجرای اصلاحات در سیستم خدمات عامه و آموزش‌های مبارزه با فساد، حدود 80 میلیون از سرمایه‌های برباد رفته‌ی را دوباره برگشتانده است.