آیا مدرک تحصیلی حفیظ‌الله هاشمی، عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات فاقد اعتبار علمی است؟

رحمت‌الله ارشاد
پس از آن‌که نجیب‌الله احمدزی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات برکنار شد، ریاست‌جمهوری با صدور دستوری، خواستار شروع کار دوباره‌ی کمیته‌ی گزینش شد تا فهرست متقاضیان عضویت در کمیسیون انتخابات را تهیه کند. سیدحفیظ‌الله هاشمی سرانجام از میان سه نامزد معرفی شده توسط کمیته‌ی گزینش، توسط مقامات حکومت وحدت ملی به‌عنوان عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات انتخاب شد.
آقای هاشمی پس از مصاحبه‌ی حضوری با رییس‌جمهور، رییس اجراییه، معاون دوم رییس‌جمهور، دادستان کل و رییس دادگاه عالی کشور با بالاترین معیار و به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه به‌عنوان عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات برگزیده شد. با این‌حال، جست‌وجوی اطلاعات روز نشان می‌دهد که دست‌کم بخشی از اسناد تحصیلی آقای هاشمی فاقد اعتبار است و وی از دانشگاهی سند لیسانس‌اش را گرفته که اسناد تحصیلی آن اعتبار علمی و دانشگاهی ندارد.
بیوگرافی سیدحفیط‌الله هاشمی
سیدحفیظ‌الله هاشمی، در سال 1349 در روستای «میا صاحب» ولسوالی الیشنگ ولایت لغمان متولد شده است. اوتحصیلات ابتدایی‌اش را در سال 1362 در مکتب محراب‌الدین شهر کابل به پایان رسانده و نیز در لیسه‌ی میخانیکی ولایت کابل درس خوانده است.
بر اساس اطلاعاتی که در مورد وی در وب‌سایت مجلس سنا آمده، آقای هاشمی در سال 1366 از لیسه‌ی محراب‌الدین شهر کابل از صنف دوازدهم فارغ شده و در سال 1367 از طریق امتحان رقابتی کنکور به دانشکده‌ی انجنیری دانشگاه ننگرهار راه یافته است و پس از سپری کردن یک سال درس‌هایش در این دانشگاه، به‌دلیل جنگ و ناامنی افغانستان ر ا ترک کرده است.
مطابق این اطلاعات، آقای هاشمی در سال 1370 از صنف چهاردهم «معهد عالی شرعی معلمین شهر پشاور» پاکستان فارغ و سند فراغت‌اش را در سال 1387 از دانشگاه D1 واشنگتن امریکا گرفته است.
هاشمی در دانشگاه آزاد اسلامی ایران واحد کابل در رشته‌ی اداره و تجارت در بخش ماستری درس خوانده است.
بر اساس بیوگرافی نشر شده از آقای هاشمی در وب‌سایت مجلس سنا، او در مقطع دکتورا در دانشگاه آزاد اسلامی به تحصیلات‌اش ادامه داده است. اما آقای هاشمی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که او در دانشگاه فردوسی ایران در مقطع دکتورا ثبت نام کرده ولی درس‌هایش را تا هنوز در این دانشگاه شروع نکرده است.
هاشمی در سال 1373 به‌عنوان مدیر آرشیف مؤسسه‌ی بین المللی «العون الاسلامی» در پشاور، از سال 1373 تا 1377 به‌عنوان مدیر خوابگاه «دارالایتام» در شهر مدینه، از سال 1377 تا 1382 منحیث معاون تدریسی دارالایتام در مدینه و از سال 1382 به‌عنوان مسوول تدارکات و ترانسپورت دارالانشاء کمیسیون تدوین قانون اساسی در کابل و از سال 1384 به‌عنوان مسوول عمومی دیپوهای نمایندگی ملل متحد (UN) در کابل کار کرده است.
آقای هاشمی در سال 1385 به‌حیث مشاور امور ترانسپورت ریاست عمومی دارالانشاء اداره‌ی امور و شورای وزیران تعیین شده است و پس از آن در سال 1386 به‌عنوان رییس ترانسپورت ریاست اداره‌ی امور کار کرده است. در سال 1388 رییس خدمات اداره‌ی امور، در سال 1390 به‌حیث معاون ریاست مالی و اداری ریاست عمومی دارالانشاء اداره‌ی امور و شورای وزیران، در سال 1391 برای سه ماه به‌حیث مشاور مالی و اداری ریاست عمومی دارالانشاء اداره‌ی امور و شورای وزیران، از1391 تا 1396/10/24 در بست خارج رتبه به‌حیث رییس عمومی دارالانشاء مجلس سنا کار کرده است.
دانشگاهی که مدرک می‌فروشد
در حالی‌که بیوگرافی آقای هاشمی در وب‌سایت مجلس سنا می‌گوید که وی مدرک لیسانس‌اش را در سال 2008 از «دانشگاه بین‌المللی D1 واشنگتن امریکا» گرفته است. جست‌وجوهای ما نشان می‌دهد که چنین دانشگاهی (دقیقاً با این نام» در دنیا وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد که حرف D1 در میانه‌ی نام دانشگاهی که آقای هاشمی در آن تحصیل کرده، به احتمال زیاد به‌دلیل فریب‌کاری در بیوگرافی وی درج شده است. با وجود اینکه این دانشگاه وجود ندارد، یک مقام رسمی که نخواست نامش در این گزارش گرفته شود تأیید کرد که مدرک آقای هاشمی از دانشگاهی است به اسم Washington International University یا دانشگاه بین‌المللی واشنگتن.
این دانشگاه که اکنون به‌عنوان یکی از مراکز مشهور فروش آنلاین اسناد تحصیلی به‌حساب می‌آید، موارد دردسرساز زیادی برای کسانی که از آن مدرک دریافت کرده‌اند ایجاد کرده است.
اولین بار بحث اعتبار دانشگاه بین‌المللی واشنگتن به‌طور جدی در ماه فبروری 2015 در جمهوری «کنیا» (کشوری در شرق افریقا) مطرح شد. جوزف بوینت، فردی که برای مقام «بازرس عمومی پولیس» از سوی کمیته‌ی مشترک مجلس سنا و پارلمان این کشور معرفی شده بود، از دانشگاه بین‌المللی واشنگتن مدرک دیپلماسی و مطالعات بین‌المللی داشت.
جنجال پس از آن آغاز شد که کمیسیون تحصیلات دانشگاهی این کشور، در نامه‌یی به کمیته‌ی مشترک مجلسین جمهوری کنیا اظهار داشت که «دانشگاه بین‌المللی واشنگتن از سوی شورای تحصیلات عالی امریکا و شورای آموزش و پرورش از راه دور، فاقد اعتبار شناخته شده است.»
سپس کمیته‌ی مشترک مجلسین جمهوری کنیا از مقامات کمیسیون تحصیلات دانشگاهی خواست که بیشتر در مورد ادعای‌شان وضاحت بدهند. به‌دنبال آن این کمیسیون به کمیته‌ی مشترک گفت که «دانشگاه بین‌المللی واشنگتن به‌رغم این‌که در امریکا به‌رسمیت شناخته نشده است، اما از سوی یونسکو به‌رسمیت شناخته شده است». با این وجود نام این دانشگاه در فهرست به‌روز‌شده‌ی یونسکو موجود نیست. این باعث می‌شود که بپرسیم، آیا یونسکو نیز این دانشگاه را فاقد معیارهای دانشگاهی ارزیابی کرده است؟
در وب‌سایت خود این دانشگاه، این نهاد آموزشی به‌عنوان «دانشگاه سایبری» و «دانشگاه بدون مرز» معرفی شده که در 1994 تاسیس و در جزایر «ویرجین بریتانیا» به ثبت رسیده است. این دانشگاه برخلاف سایر دانشگاه‌ها دارای تاسیسات و ساختمان فیزیکی نیست و در وب‌سایت‌اش آمده که این دانشگاه «برای بزرگ‌سالان آموزش از راه دور» ارائه می‌کند. این دانشگاه دو نوع میتد آموزشی دارد: یکی آن «آموزش سنتی» و دیگری «آموزش سریع یا شتاب‌‌یافته» است. «آموزش سنتی» از دانش‌آموز می‌خواهد که 10 دوره را برای اخذ مدرک لیسانس و هشت دوره، همراه با یک پروژه‌ی تحقیقی را برای دریافت مدرک ماستری تکمیل کند. این درحالی است که در آموزش «شتاب‌یافته یا سریع»، دانش‌جو می‌تواند هر مدرکی (لیسانس و ماستری) را در یک سال به‌دست آورد. در این نوع آموزش، به گفته‌ی وب‌سایت این دانشگاه «نیاز نیست شما کتاب بخوانید، برنامه‌ی درسی دنبال کنید یا امتحان رسمی را برای دریافت مدرک، پشت‌سر بگذارید.»
برخلاف سایر دانشگاه‌ها که اطلاعاتی را در مورد اعتبار قانونی و صلاحیت خود ارائه می‌دهند، وب‌سایت دانشگاه بین‌المللی واشنگتن چنین اطلاعاتی را ارائه نمی‌دهد.
مالک این دانشگاه، آقای ییل کارادِمیر و همسرش آن را در سال 1998 با نام «دانشگاه واشنگتن» در ایالت هاوایی ثبت کرده‌اند. اما این نهاد آموزشی در ایالات متحده با مشکلات قانونی بسیاری روبه‌رو بوده است. در یکی از این موارد، نام این دانشگاه در ماه جون 1998 پس از درج شکایت از سوی دانشگاه واشنگتن در سن‌لوئیس میسوری (Washington University in St. Louis Missouri)، به «دانشگاه بین‌المللی واشنگتن» تغییر کرد. مقامات دانشگاه واشنگتن در سن‌لوئیس میسوری ادعا کرده بودند که «دانشگاه بین‌المللی واشنگتن چیزی بیش از یک نهاد صادرکننده‌ی مدرک جعلی نیست». در یک مورد دیگر از سوی ایالت هاوایی، ادعا شد که این دانشگاه «از طریق لاپوشانی/پنهان‌کاری معلومات در مورد اعتبار خود، کسانی را که به آن مراجعه کرده‌اند فریب داده است». پس از آن در سال 2000 گواهی ثبت این دانشگاه در ایالت هاوایی امریکا لغو شد و وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده نیز رسمیت این دانشگاه را رد کرد.

در اکتبر 2012 نیز، اداره‌ی مجوز مدرک تحصیلی ایالت ارگن اعلام کرد که مدرک تحصیلی از دانشگاه بین‌المللی واشنگتن به‌رسمیت شناخته نمی‌شود. بورد هماهنگی تحصیلات عالی ایالت تگزاس نیز، دانشگاه بین‌المللی واشنگتن را به‌عنوان نهاد آموزشی‌یی معرفی کرده است که استفاده از مدرک آن در این ایالات «غیرقانونی» است. در وب‌سایت این بورد آمده که «هیچ اعتبارنامه‌یی از سوی کدام نهاد معتبر اعتبارسنجی» به این دانشگاه داده نشده و «جزایر ویرجین بریتانیا صلاحیت نظارت بر نهاد آموزشی عالی» را ندارد. اعتبار و صلاحیت آکادمیک دانشگاه بین‌المللی واشنگتن در هیچ‌یک از نهادهای اعتباربخشی امریکا تایید نشده است. این دانشگاه در اکثر فهرست‌های بین‌المللی که برای ارائه‌ی معلومات در مورد اعتبار آکادمیک-علمی دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی تهیه شده‌اند، به‌عنوان نهاد آموزشی فاقد اعتبار و غیرمعیاری معرفی شده است.

در صفحه‌ی ویکی‌پیدیا که به این دانشگاه اختصاص یافته آمده است که «دانشگاه بین‌المللی واشنگتن یک موسسه‌ی آموزشی فاقد اعتبار است که در سال 1994 تاسیس شده و در حال حاضر در جزایر ویرجین بریتانیا ثبت شده است».

وزارت تحصیلات عالی چه می‌گوید؟
در حالی‌که دانشگاه بین‌المللی واشنگتن صلاحیت و اعتبار علمی و جواز قانونی برای صدور مدرک در امریکا را ندارد و اکثریت ایالات امریکا هشدار داده‌اند که مدرک این دانشگاه به‌رسمیت شناخته نمی‌شود، وزارت تحصیلات عالی مدرک آقای هاشمی از این دانشگاه را تأیید کرده است.
بلال صدیقی عضو کمیته‌ی گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی به اطلاعات روز گفت که مدرک تحصیلی آقای هاشمی توسط وزارت تحصیلات عالی افغانستان تأیید شده است و برای این کمیته دارای اعتبار است.
آقای هاشمی گفت که شماری از درخواست‌دهندگان صرفاً به‌دلیل عدم اعتبار مدارک تحصیلی‌شان از سوی کمیته‌ی گزینش رد شده‌اند اما مدارک آقای هاشمی توسط وزارت تحصیلات عالی تصدیق شده‌اند. برمبنای گفته‌های آقای صدیقی، مبنای تشخیص اعتبار مدارک تحصیلی متقاضیان، تأیید این مدارک از سوی وزارت تحصیلات عالی است و این موضوع به این وزارت‌خانه برمی‌گردد.
عارفه پیکار سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی به اطلاعات روز گفت که مدرک آقای هاشمی براساس طرزالعمل تعریف شده توسط وزارت تحصیلات عالی برای تأیید مدارک طی‌مراحل شده است. او گفت که در میان این معیار یکی از معیارهای اساسی بررسی نام دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های قابل اعتبار برای یونسکو است. او همچنان تأکید کرد که برای تأیید مدارک تحصیلی به دانشگاه ایمیل فرستاده می‌شود و پس از تصدیق آن‌ها تصمیم بر تأیید یا رد مدارک تحصیلی گرفته می‌شود. خانم پیکار همچنان گفت که از شخص متقاضی برای تأیید مدارک درخواست پاسپورت می‌کنیم و تاریخ خروج و دخول ویزای درخواست‌دهنده بررسی می‌شود.
افزون بر این آقای هاشمی در سال 1386 به‌عنوان رییس ترانسپورت ریاست عمومی اداره‌ی امور مقرر شده است و در بیوگرافی‌اش آمده که در سال 2008 هاشمی اقدام به ثبت نام و تحصیل در دانشگاه بین‌المللی واشنگتن کرده است و یک سال بعد از تقررش در این اداره در سال 1387 مدرک تحصیلش از دانشگاه بین‌المللی واشنگتن را دریافت کرده است.
در پایان، پرسش‌های زیادی در مورد اعتبار مدرک لیسانس آقای هاشمی عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات وجود دارد. بلال صدیقی، عضو کمیته‌ی گزینش می‌گوید: در صورتی‌که ثابت شود مدرک آقای هاشمی فاقد اعتبار است، عضویت او از کمیسیون مستقل انتخابات سلب خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *